Sähkökitaran ja basson perusteiden video-opetus Suomessa ja ulkomailla : Miten perustekniikan opetus toteutuu videon välityksellä
Koski, Eino-Akseli; Lämpsä, Lari (2020)
Koski, Eino-Akseli
Lämpsä, Lari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella, kuinka kitaran sekä bassokitaransoiton perusteiden opetus sujuu video-opetuksen kautta, koska etäopiskelu on jatkuvassa kasvussa oleva, nykyaikainen aihe. Työssä perehdyimme kolmen palveluntarjoajan opetusvideoihin, ja tavoitteemme oli selvittää, kuinka palvelut onnistuivat perusteiden opetuksessa.
Kävimme vaiheittain läpi vertailtavien videoiden asiasisällöt ja toteutuksen, jonka jälkeen analysoimme sisältöä teoriatiedon ja kokemuksen pohjalta. Menetelminä käytettiin kahteen oppimisteoriaan ja opetuskokemukseen pohjautuvaa, laadullista analyysiä, ja jokaisen videon yhteydessä tarjosimme paran-nusehdotuksia.
Lopuksi sovelsimme videoilta saatuja tietoja oman, teoreettisen esimerkkivideon ideointiin ja yhdistimme kaikki päätelmät yhteenvetoon.
Päädyimme havainnoissamme tulokseen, että soittamisen video-opetus ei yllä yhtä kokonaisvaltaiseen oppimiskokemukseen kuin lähiopetus. Tekniset asiat välittyvät videoista, mutta niiden soveltaminen jää ruutua tuijottavalle oppilaalle, joka on tilanteessa ainoa palautteen lähde.
Kävimme vaiheittain läpi vertailtavien videoiden asiasisällöt ja toteutuksen, jonka jälkeen analysoimme sisältöä teoriatiedon ja kokemuksen pohjalta. Menetelminä käytettiin kahteen oppimisteoriaan ja opetuskokemukseen pohjautuvaa, laadullista analyysiä, ja jokaisen videon yhteydessä tarjosimme paran-nusehdotuksia.
Lopuksi sovelsimme videoilta saatuja tietoja oman, teoreettisen esimerkkivideon ideointiin ja yhdistimme kaikki päätelmät yhteenvetoon.
Päädyimme havainnoissamme tulokseen, että soittamisen video-opetus ei yllä yhtä kokonaisvaltaiseen oppimiskokemukseen kuin lähiopetus. Tekniset asiat välittyvät videoista, mutta niiden soveltaminen jää ruutua tuijottavalle oppilaalle, joka on tilanteessa ainoa palautteen lähde.