Digitalisaation vaikutus pankkien päivittäispalveluissa
Niittymäki, Christian; Huttunen, Pekka (2020)
Niittymäki, Christian
Huttunen, Pekka
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427960
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää digitalisaation vaikutusta suomalaisten pankkien päivittäispalveluihin. Tutkimuksessa toteutettiin kysely, jossa tarkastellaan asiakkaiden suhdetta pankkipalveluihin. Johtopäätöksissä verrataan tutkimukseen tulleita vastauksia pankkialan digitalisaatioon. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa informaatiota asiakaskäyttäytymisestä digitalisaation murroksessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan pankkien päivittäispalveluiden kehittymistä ja esitellään mistä päivittäispalvelut nykyään koostuvat. Digitalisaation vaikutusta käydään läpi yleisesti, ja pohditaan kuinka se on vaikuttanut pankkien työtehtäviin. Teoriaosuuden lopussa käsitellään COVID-19 viruksen vaikutusta ja suuria ikäluokkia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena webropol kyselyalustan avulla. Kyselyyn tuli 239 vastausta. Vastauksien perusteella keskityttiin selvittämään mitä kanavia asiakkaat käyttävät pankkien päivittäispalveluissa. 77% vastaajista ei usko tarvitsevansa konttoriasiointia päivittäispalveluihin tulevaisuudessa. Vastaajista 15-29 vuotiaat suosivat verkkopankissa asiointia konttoriasioinnin sijaan. Yhteenvetona suositellaan suomalaisia pankkeja panostamaan entistä enemmän digitaalisiin palvelukanaviin konttoriasioinnin sijaan. The goal of this thesis is to find out the effect of digitalistion on the daily services of Finnish banks. The study looks into the customers realitionships to the daily banking services. The responses from the study are compared with the digitalization on the banking sector. The purpose of the thesis is to provide the banks with data on customer behavior in the digital transformation.
In the theoretical part the development of daily banking services is explained and the current services are described. Moreover, the impact of digitalization in general, as well as how it has affected the work in banks are discussed. The effect of the COVID-19 virus and the large age groups are also dealt with.
The research was carried out as a quantitative research by using the Webropol questionnaire. The survey received 239 responses. Based on the responses, the focus was to find out which channels customers use in the daily services. 77% of respondents do not think they need a branch offivein daily banking in the future. Among the respondents, people aged 15-29 prefer to use online banking instead of going in a bank. The study recommends Finnish banks to invest even more in digital services instead of branch transactions.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan pankkien päivittäispalveluiden kehittymistä ja esitellään mistä päivittäispalvelut nykyään koostuvat. Digitalisaation vaikutusta käydään läpi yleisesti, ja pohditaan kuinka se on vaikuttanut pankkien työtehtäviin. Teoriaosuuden lopussa käsitellään COVID-19 viruksen vaikutusta ja suuria ikäluokkia.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena webropol kyselyalustan avulla. Kyselyyn tuli 239 vastausta. Vastauksien perusteella keskityttiin selvittämään mitä kanavia asiakkaat käyttävät pankkien päivittäispalveluissa. 77% vastaajista ei usko tarvitsevansa konttoriasiointia päivittäispalveluihin tulevaisuudessa. Vastaajista 15-29 vuotiaat suosivat verkkopankissa asiointia konttoriasioinnin sijaan. Yhteenvetona suositellaan suomalaisia pankkeja panostamaan entistä enemmän digitaalisiin palvelukanaviin konttoriasioinnin sijaan.
In the theoretical part the development of daily banking services is explained and the current services are described. Moreover, the impact of digitalization in general, as well as how it has affected the work in banks are discussed. The effect of the COVID-19 virus and the large age groups are also dealt with.
The research was carried out as a quantitative research by using the Webropol questionnaire. The survey received 239 responses. Based on the responses, the focus was to find out which channels customers use in the daily services. 77% of respondents do not think they need a branch offivein daily banking in the future. Among the respondents, people aged 15-29 prefer to use online banking instead of going in a bank. The study recommends Finnish banks to invest even more in digital services instead of branch transactions.