Terveydenhuollon organisaatiossa toimivan monikulttuurisuuskoordinaattorin työnkuva
Soramies, Saynur (2020)
Soramies, Saynur
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327888
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli kehittää terveydenhuollon organisaatiossa toimivan monikulttuurisuuskoordinaattorin työnkuva. Tavoitteena oli sujuvoittaa maahanmuuttajien asiointi ja hoito terveydenhuollossa yhteistyössä sekä maahan muuttaneiden että terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Aihetta lähestyttiin tarkistamalla aineistoa luotettavista lähteistä maahanmuuttajien erityspiirteistä terveydenhuollossa ja terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksista kohdata maahan muuttaneita. Lisäksi selvitettiin miten monikulttuurisuus vaikuttaa terveydenhuollon organisaatioihin. Katsauksessa on pyritty hyödyntämään laajasti suomalaisia tutkimuksia. Tietoa on haettu lisäksi saksankielisestä maailmasta, johon kuuluvat Saksa, Itävalta ja Sveitsi. Edellä mainituilla mailla on pitkät kokemukset maahan muuttaneiden ihmisten kanssa. Työn tuloksista ilmeni, että terveydenhuollon laatu ja tehokkuus voivat heikentyä, jos asiakkaalta puuttuu tietoa terveysjärjestelmästä tai jos hänen omasta kulttuuristansa tulee este palveluihin pääsyyn. Ammattilaisilta puuttuu taas usein tietoa erilaisista kulttuureista ja taitoa kohdata vieraskielisiä. Tuloksista muodostuivat monikulttuurisuuskoordinaattorin tehtäväkentät. Niitä ovat kommunikaatio, koulutustoiminta, tukitoiminnat, laadunhallinta ja julkisuustyö. Monikulttuuristuva yhteiskunta edellyttää palvelujen kehittämistä siten, että maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden hoidon ja palvelun laatu turvataan terveydenhuollon organisaatioissa.
Tämän kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tarkoitus oli kehittää terveydenhuollon organisaatiossa toimivan monikulttuurisuuskoordinaattorin työnkuva. Tavoitteena oli sujuvoittaa maahanmuuttajien asiointi ja hoito terveydenhuollossa yhteistyössä sekä maahan muuttaneiden että terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Aihetta lähestyttiin tarkistamalla aineistoa luotettavista lähteistä maahanmuuttajien erityspiirteistä terveydenhuollossa ja terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksista kohdata maahan muuttaneita. Lisäksi selvitettiin miten monikulttuurisuus vaikuttaa terveydenhuollon organisaatioihin. Katsauksessa on pyritty hyödyntämään laajasti suomalaisia tutkimuksia. Tietoa on haettu lisäksi saksankielisestä maailmasta, johon kuuluvat Saksa, Itävalta ja Sveitsi. Edellä mainituilla mailla on pitkät kokemukset maahan muuttaneiden ihmisten kanssa. Työn tuloksista ilmeni, että terveydenhuollon laatu ja tehokkuus voivat heikentyä, jos asiakkaalta puuttuu tietoa terveysjärjestelmästä tai jos hänen omasta kulttuuristansa tulee este palveluihin pääsyyn. Ammattilaisilta puuttuu taas usein tietoa erilaisista kulttuureista ja taitoa kohdata vieraskielisiä. Tuloksista muodostuivat monikulttuurisuuskoordinaattorin tehtäväkentät. Niitä ovat kommunikaatio, koulutustoiminta, tukitoiminnat, laadunhallinta ja julkisuustyö. Monikulttuuristuva yhteiskunta edellyttää palvelujen kehittämistä siten, että maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden hoidon ja palvelun laatu turvataan terveydenhuollon organisaatioissa.