Monimuotoisten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja sen kehittäminen varhaiskasvatuksessa
Huhdanperä, Ida; Järvinen, Iina (2020)
Huhdanperä, Ida
Järvinen, Iina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121227812
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä erityistä tulee ottaa huomioon monimuotoisten perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä
varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksella selvitettiin, mitä kehitettävää monimuotoisten perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä on varhaiskasvattajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta monimuotoisista perheistä ja nostaa esille monimuotoisten perheiden huomioimisen tärkeyttä Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla.
Tuloksissa painottui monimuotoisten perheiden kunnioittava ja arvostava kohtaaminen sekä avoin kommunikaatio. Perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä nousi esille perheiden taustojen ja toiveiden huomioiminen sensitiivisesti. Monimuotoiset perheet tarvitsevat erityistä tukea palveluihin ohjautumisessa sekä sopeutumisessa. Kehittämisnäkökulmasta esiteltiin eri perhemuotojen kanssa työskentelyn haasteita ja selvitettiin, mistä nämä haasteet
johtuvat.
Monimuotoisten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö vaatii varhaiskasvattajalta tietoa perheiden erityispiirteistä sekä tilannetajua. Varhaiskasvattaja toimii linkkinä varhaiskasvatuksen ja muiden palveluiden välillä, mikä vaatii palveluohjauksen hallitsemista. Jatkokehittämisen näkökulmasta varhaiskasvattajat tarvitsisivat lisää tietoa monimuotoisista perheistä ja siitä, kuinka niitä voitaisiin tukea. Edellä mainitut jatkokehittämistarpeet voitaisiin koota oppaaksi varhaiskasvatukseen. Avoimella kohtaamisella ja luottamuksen luomisella pääsee kuitenkin pitkälle monimuotoisten perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.
varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksella selvitettiin, mitä kehitettävää monimuotoisten perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä on varhaiskasvattajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta monimuotoisista perheistä ja nostaa esille monimuotoisten perheiden huomioimisen tärkeyttä Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla.
Tuloksissa painottui monimuotoisten perheiden kunnioittava ja arvostava kohtaaminen sekä avoin kommunikaatio. Perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä nousi esille perheiden taustojen ja toiveiden huomioiminen sensitiivisesti. Monimuotoiset perheet tarvitsevat erityistä tukea palveluihin ohjautumisessa sekä sopeutumisessa. Kehittämisnäkökulmasta esiteltiin eri perhemuotojen kanssa työskentelyn haasteita ja selvitettiin, mistä nämä haasteet
johtuvat.
Monimuotoisten perheiden kanssa tehtävä yhteistyö vaatii varhaiskasvattajalta tietoa perheiden erityispiirteistä sekä tilannetajua. Varhaiskasvattaja toimii linkkinä varhaiskasvatuksen ja muiden palveluiden välillä, mikä vaatii palveluohjauksen hallitsemista. Jatkokehittämisen näkökulmasta varhaiskasvattajat tarvitsisivat lisää tietoa monimuotoisista perheistä ja siitä, kuinka niitä voitaisiin tukea. Edellä mainitut jatkokehittämistarpeet voitaisiin koota oppaaksi varhaiskasvatukseen. Avoimella kohtaamisella ja luottamuksen luomisella pääsee kuitenkin pitkälle monimuotoisten perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä.