Barnets välbefinnande i centrum - En informationsbroschyr angående separation och växelvis boende
Ylitervo, Ina; Stubbe, Jasmine (2020)
Ylitervo, Ina
Stubbe, Jasmine
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127739
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete som gjordes i samverkan med Barnavårds-föreningen. Vi bestämde oss för att göra ett verksamhetsinriktat arbete, med avseende att göra en informationsbroschyr då beställaren önskade erhålla de nyaste och mest relevanta forskningsdata angående växelvis boende och separation. Broschyren kan fungera som ett verktyg för pedagoger och föräldrar i att stöda barn med deras välbefinnande i centrum. Syftet med broschyren är att erbjuda ett konkret verktyg som stöder barn efter föräldrarnas separation. Vi har samlat data om hur man som pedagog kan stöda barn som bor växelvis hos båda föräldrarna efter en separation. Vi har även samlat information om hur samarbetet kan se ut mellan föräldrar och daghem i en situation med växelvis boende. Ar-betet har gjorts som ett verksamhetsinriktat arbete med produktutveckling som metod. Ett centralt resultat är att alla människor bör behandlas som individer med individuella behov. Det finns inte endast ett sätt att stöda barn efter föräldrarnas separation eller att skapa en bra växelverkan mellan föräldrar och pedagoger. Det är viktigt att involvera barnet och föräldrarna i beslutsfattande och att skapa ett individuellt tillvägagångssätt för att intera-gera med dem. Broschyren lyfter fram vissa praktiska exempel på hur man kan stöda barn samt hur man skapar ett fungerande förhållande mellan föräldrar och pedagoger. Exemp-len i broschyren ger utrymme för modifiering enligt individuellt behov. Informationen i broschyren har samlats in från flera artiklar och böcker. Broschyren fokuserar sig på barnets behov och välbefinnande, pedagogens roll och samarbete mellan pedagogerna och föräldrarna. I teoretiska referensramen har vi även tagit upp socialpedagogiskt förhållningssätt.