Hälsovårdarens informationsbehov av undervisningsmaterial för självundersökning
Farah, Rooda (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Farah, Rooda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027485
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete från föreningen Tunne rintasi. Materialet som bearbetas är en enkätundersökning som skolhälsovårdaren har besvarad. Materialet grundar sig på öppna frågor i enkätundersökning där respondenternas svar kan användas som en grund i framställningen av nytt undervisningsmaterial om självundersökning av bröst. Undervisningsmaterialet skall utnyttjas av skolhälsovårdaren i deras arbete vid handledning av självundersökning. Med öppna frågor kartläggs och analyseras hur skolhälsovårdarna upplever det nuvarande materialet samt vad skolhälsovårdarna har för utvecklingsförslag och önskemål att det nya undervisningsmaterialet skall innehålla, vilket är även detta examensarbetes syfte. Databassökningen gjordes i Cinahl och 11 artiklar valdes ut. Som komplement användes böcker som stöd för arbetets teoretiska del. Enkätundersökningen skickades till 12 skolhälsovårdaren vilket ledde till 10 respondenter i undersökningen. För att analysera det insamlade materialet användes induktiv metod.
Resultatet kodades och grupperades i fyra kategorier med tillhörande underkategorier som identifierades; Empowerment, Kunskap, Hälsofrämjande arbete och tillgänglighet. Resultatet tyder på att respondenterna upplever att undervisningsmaterialet behöver omformas. Kontinuerliga och aktiva diskussioner om självundersökning kan vara nyckeln till medvetenhet om självundersökning.
Resultatet kodades och grupperades i fyra kategorier med tillhörande underkategorier som identifierades; Empowerment, Kunskap, Hälsofrämjande arbete och tillgänglighet. Resultatet tyder på att respondenterna upplever att undervisningsmaterialet behöver omformas. Kontinuerliga och aktiva diskussioner om självundersökning kan vara nyckeln till medvetenhet om självundersökning.