Majoitusyrityksien viestiminen asiakkaille koronan aikaisista käytännöistä : case Turku
Virtanen, Pauliina (2020)
Virtanen, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428008
Tiivistelmä
Globaali matkailuelinkeino kasvoi vauhdilla, mutta korona pysäytti tämän kehityksen keväällä 2020. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Turussa sijaitsevat majoitusyritykset viestivät koronan aikaisista käytännöistään asiakkailleen kotisivuillaan. Koronan vuoksi keväällä ja kesällä määrättiin monia rajoituksia ja toimenpiteitä, jotka koskivat myös majoitusalan toimintaa. Opinnäytetyössä selvitettiin muun muassa, miten majoitusyritykset viestivät muuttuneista siivouskäytännöistä, muutos- ja peruutusoikeuksista, uusista palveluista ja tuotteista sekä aamiaisen toteutuksesta. Lisäksi selvitettiin, oliko yrityksellä käytössä digitaalisia vastaanottopalveluita.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä havainnointia. Tätä varten luotiin Excel- lomake. Havainnointi tehtiin touko-, kesä-, heinä- ja elokuun 15. päivä lomaketta käyttäen. Havainnoitavana oli yhteensä 22 majoitusyrityksen verkkosivustoa.
Tulosten perusteella 1/3 Turussa sijaitsevista majoitusyrityksistä ei viestinyt uusista tai muuttuneista käytänteistään ollenkaan kotisivuillaan. Suurin osa isommista majoitusyrityksistä taas viesti hyvin ja päivitti tietoa aina, kun ilmeni uusia rajoituksia, jotka koskivat heidän toimintaansa. Tourism has been a growing business around the world for some time now, but the coronavirus took the world by surprise and the pandemic has practically stopped the whole tourism industry. The aim of the present bachelor’s thesis is to explore how accommodation providers in Turku communicate about their changed policies on their homepages. In the summer of 2020 there were many restrictions, which affected accommodation providers, in force. The thesis studies how accommodation providers told about their changed cleaning habits, altered change- and cancellation policies, how breakfast and other services were organized and if they had any digital reception services or new products available due to COVID-19.
The study was carried out by observation and the results were gathered in an Excel-document. The observation took place four times on the 15th day of May, June, July and August. Altogether, 22 accommodation providers were observed.
The observation results show that one-third of the accommodation providers in Turku had not communicated about their policies regarding COVID-19. Some of the providers, however, did an excellent job in the communication and shared versatile information about their changed policies and procedures.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä havainnointia. Tätä varten luotiin Excel- lomake. Havainnointi tehtiin touko-, kesä-, heinä- ja elokuun 15. päivä lomaketta käyttäen. Havainnoitavana oli yhteensä 22 majoitusyrityksen verkkosivustoa.
Tulosten perusteella 1/3 Turussa sijaitsevista majoitusyrityksistä ei viestinyt uusista tai muuttuneista käytänteistään ollenkaan kotisivuillaan. Suurin osa isommista majoitusyrityksistä taas viesti hyvin ja päivitti tietoa aina, kun ilmeni uusia rajoituksia, jotka koskivat heidän toimintaansa.
The study was carried out by observation and the results were gathered in an Excel-document. The observation took place four times on the 15th day of May, June, July and August. Altogether, 22 accommodation providers were observed.
The observation results show that one-third of the accommodation providers in Turku had not communicated about their policies regarding COVID-19. Some of the providers, however, did an excellent job in the communication and shared versatile information about their changed policies and procedures.