Henkilöbrändäyksen hyödyt kiinteistönvälityksessä
Kiiski, Sanni (2020)
Kiiski, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121427990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille henkilöbrändäyksen hyötyjä kiinteistönvälityksessä. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yleisesti markkinointia, myyntiä ja brändäystä sekä tarkemmin henkilöbrändäystä.
Työhön haastateltiin Andrei Koivumäkeä, joka on erinomainen esimerkki onnistuneesta henkilöbrändäyksestä. Toinen haastateltava oli turkulainen välittäjä, joka ei tee henkilöbrändäystä. Tutkimuksen toiminnallinen osuus koostui Yritys X:n toimitusjohtajan antamasta toimeksiannosta, jossa hänelle rakennettiin ohjeet henkilöbrändin luontiin.
Tutkimuksen teolle oli monia hyviä lähtökohtia. Yritysten edustajat ovat esimerkiksi paljon kiinnostavampia viestijöitä kuin yritys itse. He tuovat julkaisuihin inhimillistä sisältöä, johon muut voivat samaistua. Sosiaalisen median pysähtymättömän merkityksen kasvun myötä on tärkeää ottaa huomioon kaikki sen potentiaaliset hyödyt, kuten oman ammattitaitonsa esiin tuominen mahdollisimman suurelle kohdeyleisölle ja sen mukana oman uransa edistäminen. Muun muassa näiden faktojen vuoksi henkilöbrändäys toimii.
Tutkimuksen hypoteesina oli, että henkilöbrändäyksestä on hyötyä kiinteistönvälityksessä. Andrei Koivumäen tapauksessa hypoteesi piti hyvin paikkansa. Henkilö X:n antamat vastaukset eivät myöskään kumonneet hypoteesin paikkansapitävyyttä, koska hänellä ei ollut kokemusta henkilöbrändäyksestä. The goal of this thesis was to highlight the benefits of personal branding in real estate. The theoretical part of the study deals with marketing, selling and branding in general, and personal branding in more detail.
Andrei Koivumäki, who is an excellent example of successful personal branding, was interviewed for the thesis. Another interviewee was a broker from Turku who does not do personal branding. The operational part consisted of an assignment given by the CEO of Company X, in which instructions for creating a personal brand were built for them.
There were many good starting points for the research. For example, representatives of companies are much more interesting communicators than the company itself. They bring human content to publications that others can identify with. As the unstoppable importance of social media grows, it is critical to consider all of its potential benefits, such as bringing out one’s own professional skills to the widest possible target audience and, with it, promot-ing one’s own career. Because of these facts, among others, personal branding works.
The hypothesis of the study was that personal branding is useful in real estate. In the case of Andrei Koivumäki, the hypothesis was very true. The answers given by person X also did not refute the validity of the hypothesis because they had no experience of personal brand-ing.
Työhön haastateltiin Andrei Koivumäkeä, joka on erinomainen esimerkki onnistuneesta henkilöbrändäyksestä. Toinen haastateltava oli turkulainen välittäjä, joka ei tee henkilöbrändäystä. Tutkimuksen toiminnallinen osuus koostui Yritys X:n toimitusjohtajan antamasta toimeksiannosta, jossa hänelle rakennettiin ohjeet henkilöbrändin luontiin.
Tutkimuksen teolle oli monia hyviä lähtökohtia. Yritysten edustajat ovat esimerkiksi paljon kiinnostavampia viestijöitä kuin yritys itse. He tuovat julkaisuihin inhimillistä sisältöä, johon muut voivat samaistua. Sosiaalisen median pysähtymättömän merkityksen kasvun myötä on tärkeää ottaa huomioon kaikki sen potentiaaliset hyödyt, kuten oman ammattitaitonsa esiin tuominen mahdollisimman suurelle kohdeyleisölle ja sen mukana oman uransa edistäminen. Muun muassa näiden faktojen vuoksi henkilöbrändäys toimii.
Tutkimuksen hypoteesina oli, että henkilöbrändäyksestä on hyötyä kiinteistönvälityksessä. Andrei Koivumäen tapauksessa hypoteesi piti hyvin paikkansa. Henkilö X:n antamat vastaukset eivät myöskään kumonneet hypoteesin paikkansapitävyyttä, koska hänellä ei ollut kokemusta henkilöbrändäyksestä.
Andrei Koivumäki, who is an excellent example of successful personal branding, was interviewed for the thesis. Another interviewee was a broker from Turku who does not do personal branding. The operational part consisted of an assignment given by the CEO of Company X, in which instructions for creating a personal brand were built for them.
There were many good starting points for the research. For example, representatives of companies are much more interesting communicators than the company itself. They bring human content to publications that others can identify with. As the unstoppable importance of social media grows, it is critical to consider all of its potential benefits, such as bringing out one’s own professional skills to the widest possible target audience and, with it, promot-ing one’s own career. Because of these facts, among others, personal branding works.
The hypothesis of the study was that personal branding is useful in real estate. In the case of Andrei Koivumäki, the hypothesis was very true. The answers given by person X also did not refute the validity of the hypothesis because they had no experience of personal brand-ing.