Lämpökuvaaminen aluksen mekaanisessa kunnossapidossa
Mäki, Jaakko (2020)
Mäki, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lämpökuvauksen mahdollisuuksia aluksen mekaanisessa kunnossapidossa sekä käsitellä kunnossapidon vaikutuksia ja merkitystä aluksen koneiden toimintavarmuuteen. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tarkoituksena oli tehdä kartoittavaa tutkimusta, jossa etsitään uusia näkökulmia ja kerätään riittävästi teoriaa tutkimuksen pohjustukseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin kunnossapidon eri lajeja, lämpökuvausta kunnonvalvonnan työkaluna sekä eri viranomaismääräyksiä, jotka määräävät alusten kunnossapitoon, katsastuksiin ja tarkastuksiin liittyvät toimenpiteet. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös kunnossapidon määritelmää, vikaantumisen vaikutusta aluksen kunnossapidon kustannuksiin, tuottavuuteen sekä turvallisuuteen ympäristön ja ihmishengen suojelemiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa määriteltiin osallistuvan havainnoinnin sekä tutkimusjulkaisujen, artikkeleiden ja kirjallisuus lähteiden avulla, mahdollisia lämpökuvauskohteita aluksella. Selvitettiin mahdollisuuksia liittää lämpökuvaus aktiiviseksi mittausvälineeksi kunnonvalvontaan, huoltoihin ja korjauksiin sekä tutkittiin sen vaikutuksia kustannussäästöihin ja turvallisuuteen. Havainnointi ja mittaukset suoritettiin Finnlinesin Finnfellow-nimisellä aluksella, joka operoi Saaristomerellä ja Ahvenanmerellä.
Tutkimus antaa kattavan kokonaiskuvan lämpökuvauksen mahdollisuuksista aluksella sekä vahvistaa sen tosiasian, että se lisää turvallisuutta. Tutkimus osoitti että, lämpökuvaus tarjoaa tehokkaan apuvälineen osaksi mekaanista kunnossapitoa ja mikäli se liitetään osaksi huolto-ohjelmaa, voidaan sen avulla todentaa laitteen kunto luokituslaitokselle. Lämpökuvaus lisää tietoisuutta aluksen laitteistojen kunnosta, josta on apua huoltojen, varaosahallinnan ja telakoinnin suunnittelussa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että lämpökuvauksen mahdollisuudet aluksen kunnossapidossa on laajat ja sitä voidaan hyödyntää kunnossapidon lisäksi muihinkin käyttötarpeisiin aluksella sekä sen hyödynnettävyys muissakin aluksissa on myös mahdollista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin kunnossapidon eri lajeja, lämpökuvausta kunnonvalvonnan työkaluna sekä eri viranomaismääräyksiä, jotka määräävät alusten kunnossapitoon, katsastuksiin ja tarkastuksiin liittyvät toimenpiteet. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös kunnossapidon määritelmää, vikaantumisen vaikutusta aluksen kunnossapidon kustannuksiin, tuottavuuteen sekä turvallisuuteen ympäristön ja ihmishengen suojelemiseksi.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa määriteltiin osallistuvan havainnoinnin sekä tutkimusjulkaisujen, artikkeleiden ja kirjallisuus lähteiden avulla, mahdollisia lämpökuvauskohteita aluksella. Selvitettiin mahdollisuuksia liittää lämpökuvaus aktiiviseksi mittausvälineeksi kunnonvalvontaan, huoltoihin ja korjauksiin sekä tutkittiin sen vaikutuksia kustannussäästöihin ja turvallisuuteen. Havainnointi ja mittaukset suoritettiin Finnlinesin Finnfellow-nimisellä aluksella, joka operoi Saaristomerellä ja Ahvenanmerellä.
Tutkimus antaa kattavan kokonaiskuvan lämpökuvauksen mahdollisuuksista aluksella sekä vahvistaa sen tosiasian, että se lisää turvallisuutta. Tutkimus osoitti että, lämpökuvaus tarjoaa tehokkaan apuvälineen osaksi mekaanista kunnossapitoa ja mikäli se liitetään osaksi huolto-ohjelmaa, voidaan sen avulla todentaa laitteen kunto luokituslaitokselle. Lämpökuvaus lisää tietoisuutta aluksen laitteistojen kunnosta, josta on apua huoltojen, varaosahallinnan ja telakoinnin suunnittelussa. Tutkimuksessa havaittiin myös, että lämpökuvauksen mahdollisuudet aluksen kunnossapidossa on laajat ja sitä voidaan hyödyntää kunnossapidon lisäksi muihinkin käyttötarpeisiin aluksella sekä sen hyödynnettävyys muissakin aluksissa on myös mahdollista.