Harjavallan Suurteollisuuspuiston Transvalin työkoneiden hiilidioksidipäästöjen vähentäminen
Lindqvist, Eetu (2020)
Lindqvist, Eetu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528197
Tiivistelmä
Suomen suurimpana sisälogistiikkayhtiönä Transval haluaa toimia esimerkkinä myös ympäristöystävällisyydessä. Transval on jo hiilineutraali kompensaatiojärjestelmän avulla, mutta syntyviä hiilidioksidipäästöjä on silti pyrittävä minimoimaan. Harjavallan Suurteollisuuspuistossa Transvalin toimenkuvaan kuuluu nikkelikivilogistiikka ja ulkoalueiden kunnossapito. Käytössä on erilaisia työkoneita, kuten pieniä ja suuria vastapainotrukkeja, pyöräkuormaajia ja kuorma-autoja. Ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään huomiota mahdollisimman paljon ja työkoneita uusitaan aktiivisesti. Jatkuva kehitys työkoneiden ja kuorma-autojen tekniikassa ja vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö luovat mahdollisuuksia vähentää päästöjä aktiivisesti. Kun päivittäisessä käytössä on paljon työkoneita ja kuorma-autoja, pienetkin polttoaineenkulutukseen ja päästöihin vaikuttavat tekijät vähentävät vuotuisia hiilidioksidipäästöjä merkittävästi ja samalla voidaan saada aikaan merkittäviä säästöjä.
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan työkoneiden ja kuorma-autojen käytöstä syntyviä hiilidioksidipäästöjä ja pohditaan keinoja niiden vähentämiseksi. Laskenta perustuu vuoden 2020 kesän työkoneiden arvioituihin polttoainetankkauksiin ja kuorma-autoihin kertyneisiin kilometreihin. Laskennassa ei ole voitu käyttää laajempaa tarkasteluväliä, koska useita käytössä olevia työkoneita ja kuorma-autoja on hankittu ja vaihdettu vuoden aikana. Lyhyiden tarkasteluvälien ja puuttuvien arvojen takia tulokset eivät ole absoluuttisen tarkkoja. Saaduilla tuloksilla saadaan suuntaa antava arvio eri työkoneiden ja kuorma-autojen tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Tämä antaa mahdollisuuden vertailla eri investointien hyötyjä ja kannattavuutta. Tässä opinnäytetyössä käytetyt tiedot perustuvat kirjallisuuteen, artikkeleihin, sekä Transvalilta ja laitevalmistajilta kerättyyn tietoon.
Harjavallassa Transvalin käytössä olevat työkoneet ja kuorma-autot tuottavat laskennan perusteella noin 570 tonnia hiilidioksidia vuonna 2020. Konttikuljetuksissa käytössä olevat kuorma-autot tuottavat 30 % hiilidioksidipäästöistä, kun taas esimerkiksi 11 pienempää vastapainotrukkia tuottavat päästöistä noin 11 %. Mahdollisia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi olisivat vaihtoehtoiset käyttövoimaratkaisut, ajotapakoulutus ja ajotavanseurantajärjestelmät.
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan työkoneiden ja kuorma-autojen käytöstä syntyviä hiilidioksidipäästöjä ja pohditaan keinoja niiden vähentämiseksi. Laskenta perustuu vuoden 2020 kesän työkoneiden arvioituihin polttoainetankkauksiin ja kuorma-autoihin kertyneisiin kilometreihin. Laskennassa ei ole voitu käyttää laajempaa tarkasteluväliä, koska useita käytössä olevia työkoneita ja kuorma-autoja on hankittu ja vaihdettu vuoden aikana. Lyhyiden tarkasteluvälien ja puuttuvien arvojen takia tulokset eivät ole absoluuttisen tarkkoja. Saaduilla tuloksilla saadaan suuntaa antava arvio eri työkoneiden ja kuorma-autojen tuottamista hiilidioksidipäästöistä. Tämä antaa mahdollisuuden vertailla eri investointien hyötyjä ja kannattavuutta. Tässä opinnäytetyössä käytetyt tiedot perustuvat kirjallisuuteen, artikkeleihin, sekä Transvalilta ja laitevalmistajilta kerättyyn tietoon.
Harjavallassa Transvalin käytössä olevat työkoneet ja kuorma-autot tuottavat laskennan perusteella noin 570 tonnia hiilidioksidia vuonna 2020. Konttikuljetuksissa käytössä olevat kuorma-autot tuottavat 30 % hiilidioksidipäästöistä, kun taas esimerkiksi 11 pienempää vastapainotrukkia tuottavat päästöistä noin 11 %. Mahdollisia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi olisivat vaihtoehtoiset käyttövoimaratkaisut, ajotapakoulutus ja ajotavanseurantajärjestelmät.