Kristillinen päihdetyö ja : uskon merkitys raitistumisprosessissa
Lampi, Tomi (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515574
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii uskon ja kristillisen päihdekuntoutuksen vaikutusta päihdeongelmaisten raitistumisessa, sekä uskon ja kristillisen päihdekuntoutuksen vaikutusta elämänhallinnan eheydessä ja raittiina pysymisessä, unohtamatta kristillisen päihdetyön kuvaamista. Laadin tutkimukseni laadullisen tutkimuksen menetelmin ja tein haastattelut teemahaastatteluna, joita tein seitsemän kappaletta.
Teorian osalta, käyn läpi suomalaista alkoholikulttuuria ja riippuvuuden syntyä sekä vaikutuksia. Tästä jatkan sekulaarisen päihdehuollon kuvailemiseen ja josta jatkan kristillisen päihdetyön, sen historian, KAN-työn sekä menetelmien kuvaile-miseen. Tuon sitten esille tutkimuskysymykset ja voimaantumisen teorian ja käsit-teen. Tästä siirryn tutkimuksen toteuttamisen kuvailemiseen, tutkimuksen tuloksiin, johtopäätöksiin ja viimeisenä työn pohdintaan.
Tutkimus toi esille nuorena aloitetun päihdeongelmaisen elämän tyhjyyden, jota päihteellä täytettiin. Monta vuotta päihdeongelman kestettyä, alkoi löytyä motivaa-tiota päihdeongelman voittamiseen. Kristillinen päihdekuntoutus ja kääntymyksen kokemus toimi, viiden tutkimukseen osallistuneen kohdalla auttavana tekijänä päihteistä raitistumiseen. Kahdella tutkimukseen osallistuneella pelkkä kääntymys toimi raitistumisen käännekohtana. Kuntoutuksen ja kääntymyksen jälkeen, hengellistä elämää jatkettiin ja elämän sisältö etsittiin uskonnon kautta.
Kääntymyksen eli uskoontulo oli voimakas kokemus, joka täyttää voimaantumisen ehdot, ja näin vaikuttaa raitistavalla tavalla päihdeongelmaisen elämässä. Kääntymys oli yksi tärkeimmistä menetelmistä kristillisessä päihdetyössä, ja myös kristillisen päihdetyössä oleva avoin välittäminen ja arvostaminen nousivat tutkimuksessa esiin. Usko auttoi kääntymyksen kautta myös elämänhallinnan eheyttämisessä ja uskonnolliset rituaalit edesauttoivat kääntymyksen kokenutta pysymään raittiina.
Teorian osalta, käyn läpi suomalaista alkoholikulttuuria ja riippuvuuden syntyä sekä vaikutuksia. Tästä jatkan sekulaarisen päihdehuollon kuvailemiseen ja josta jatkan kristillisen päihdetyön, sen historian, KAN-työn sekä menetelmien kuvaile-miseen. Tuon sitten esille tutkimuskysymykset ja voimaantumisen teorian ja käsit-teen. Tästä siirryn tutkimuksen toteuttamisen kuvailemiseen, tutkimuksen tuloksiin, johtopäätöksiin ja viimeisenä työn pohdintaan.
Tutkimus toi esille nuorena aloitetun päihdeongelmaisen elämän tyhjyyden, jota päihteellä täytettiin. Monta vuotta päihdeongelman kestettyä, alkoi löytyä motivaa-tiota päihdeongelman voittamiseen. Kristillinen päihdekuntoutus ja kääntymyksen kokemus toimi, viiden tutkimukseen osallistuneen kohdalla auttavana tekijänä päihteistä raitistumiseen. Kahdella tutkimukseen osallistuneella pelkkä kääntymys toimi raitistumisen käännekohtana. Kuntoutuksen ja kääntymyksen jälkeen, hengellistä elämää jatkettiin ja elämän sisältö etsittiin uskonnon kautta.
Kääntymyksen eli uskoontulo oli voimakas kokemus, joka täyttää voimaantumisen ehdot, ja näin vaikuttaa raitistavalla tavalla päihdeongelmaisen elämässä. Kääntymys oli yksi tärkeimmistä menetelmistä kristillisessä päihdetyössä, ja myös kristillisen päihdetyössä oleva avoin välittäminen ja arvostaminen nousivat tutkimuksessa esiin. Usko auttoi kääntymyksen kautta myös elämänhallinnan eheyttämisessä ja uskonnolliset rituaalit edesauttoivat kääntymyksen kokenutta pysymään raittiina.