Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Matkailuyritysten innovatiivisuus koronakriisin aikana

Harteva, Oona (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Oona Harteva.pdf (1.427Mt)
Lataukset: 


Harteva, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää COVID-19 -pandemian vaikutuksia matkailualan yrityksiin ja niiden uusin tuotteisiin sekä palveluihin huhti-lokakuussa 2020. COVID-19, eli uusi koronavirus, on tuonut koko maailmalle kriisin, jota kutsutaan koronakriisiksi. Työssä keskitytään koronakriisin synnyttämiin innovaatioihin ja käsitellään kriisinhallintaa sekä muutosjoustavuutta. Työn toimeksiantaja on Turku Science Park Oy.

Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, havainnointia käyttäen. Työhön on valikoitunut yhteensä 22 eri yritystä pääosin Varsinais-Suomen alueelta, sisältäen muutaman kansainvälisen yrityksen, sekä yrityksiä pääkaupunkiseudulta ja Lapista. Työ aloitettiin huhtikuussa 2020 havainnoimalla yritysten nettisivuja, sosiaalista mediaa sekä uutisia, ja kirjoittamalla teoriaosuutta, jonka jälkeen tulokset koottiin yhteen ja työ valmistui marraskuussa2020. Havainnointia kuitenkin suoritettiin lokakuuhun 2020 asti, sillä uutta tietoa ajankohtaisesta aiheesta on saatavilla jatkuvasti.

Havainnoinnin tulosten perusteella koronakriisi on pakottanut yritykset luomaan uusia tuotteita ja palveluita, jotka ovat olleet virtuaalipainotteisia. Innovoinnissa on otettu huomioon etätöihin siirtyminen ja elämyksellisyys. Uusia tuotteita ja palveluita löydettiin työhön yhteensä 27, joista 10 on virtuaalielämyksiin ja -matkailuun liittyvää. Keskeinen teema uusissa tuotteissa ja palveluissa on ollut alhainen ihmiskontaktien määrä ja yrityksen palvelun tai tuotteen mahdollistaminen asiakkaalle kriittisestä tilanteesta huolimatta.

Koronakriisi on tuonut maailmalle paljon negatiivisia vaikutuksia ja yrityksiä on jouduttu lopettamaan kokonaan akuutin kassakriisin vuoksi. Koronakriisi on kuitenkin ollut myös suuri digitaalinen harppaus maailmalle, sillä etätyöt ja virtuaalisesti toimivat yrityksen palvelut ovat pakottaneet yritykset siirtymään digitaalisiin palveluihin yhä enemmän. Vaikka koronapandemia onkin aiheuttanut maailmalle yhden suurimmista kriiseistä aikoihin, se voi silti auttaa maailman yrityksiä kehittymään yhä digitaalisimmiksi ja ymmärtämään kriisinhallinnan tärkeyttä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste