Verkkokaupan kustannusanalyysi päivittäistavarakaupassa : case Yritys X
Tainio, Saara (2020)
Tainio, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428151
Tiivistelmä
Ruoan verkkokauppa on viime vuosina kasvattanut tasaisesti suosiotaan Suomessa ja sen toiminta on keskittynyt lähinnä suuriin keskuksiin ja pääkaupunkiseudulle. Tänä vuonna verkko-kauppa sai räjähtävän kasvun COVID-19-koronaviruspandemian aiheuttaman tilanteen takia, minkä vuoksi ruoan verkkokauppoja perustettiin lisää ympäri Suomea niin kaupunkeihin kuin maaseudullekin.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii päivittäistavarakauppa pienestä kunnasta, joka sijaitsee Satakunnassa. Työn tarkoituksena on selvittää päivittäistavarakaupan verkkokauppaprosessin aiheuttamat yksikkökustannukset toimintoperusteisen kustannuslaskennan avulla ja tutkia, mitkä toiminnot aiheuttavat yritykselle eniten kustannuksia.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan ruoan verkkokaupan nykytilaa Suomessa sekä pohditaan sen haasteita ja tulevaisuutta. Lisäksi osuudessa perehdytään toimintoperusteiseen kustannuslaskentaan, sen käyttöönottoon ja aiheuttamiin haasteisiin. Empiirisessä osuudessa toteutetaan verkkokauppaprosessin kustannuslaskenta ja analysoidaan laskennasta saatuja tuloksia. Verkkokaupan tilaa arvioitiin keväällä ja syksyllä vuonna 2020 vertailun toteuttamiseksi. Työn lopussa on annettu kehitysehdotuksia yrityksen kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Laskennasta saatujen tulosten mukaan eniten kustannuksia aiheutti verkkokauppatilausten keräily ja suurin resurssi oli henkilöstökustannukset. Tulosten pohjalta voidaan ehdottaa, että työaikaseurannan avulla laskettaisiin jokaiselle työntekijälle henkilökohtainen keräilytehokkuus, jonka perusteella keräilyyn voidaan laittaa sellaisia työntekijöitä, joiden tehokkuus on parhain. Näin saadaan tehostettua keräilyyn kuluvaa aikaa ja parannettua kustannustehokkuutta. Myös hyvällä perehdytyksellä ja tuotetuntemuksen lisäämisellä voidaan lyhentää prosessiin kuluvaa työaikaa ja pienentää sitä kautta henkilöstökustannuksia sekä parantaa yrityksen kustannustehokkuutta. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia ja laskentapohjaa tulevaisuudessa kustannusten kartoittamiseksi uudelleen. In recent years, the online grocery trade has steadily grown in popularity in Finland and its operations are mainly concentrated in large centers and the Helsinki metropolitan area. In the year of 2020, e-commerce grew explosively due to the situation caused by the COVID-19 coronavirus pandemic, which led to the establishment of more online grocery stores all over Finland in both urban and rural areas.
In this thesis the client is a grocery store from a small city that locates in Satakunta. The aim of this bachelor’s thesis was to find out the unit costs caused by the online grocery process in the grocery trade by the means of activity-based costing and to discover which activities cause the most costs to the company.
The theoretical part of the thesis reviews the current state of the online grocery store in Finland and considers its challenges and future. The section also introduces activity-based costing, its implementation to a company and the challenges it poses. In the empirical part of the thesis, the cost calculation of the online store process is carried out and the results obtained are analyzed. The online grocery store’s situation was compared between spring and autumn in the year 2020 in order to make a comparison. Development proposals to improve the company’s cost efficiency are presented at the end of the thesis.
According to the results, the collection of online grocery store orders formed the most costs and the largest resource was personnel costs. It can be suggested that working time monitoring should be used to calculate a personal collection efficiency for each employee, and on the basis of which the employees with the best efficiency can work in the collection process. This results in more efficient collection time and improved cost efficiency. Good familiarization and the increasing of product knowledge can also reduce the working time spent on the process and thereby reduce personnel costs and improve a company’s cost efficiency. The client can utilize the results of the work and the calculation basis in the future to re-map the costs.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii päivittäistavarakauppa pienestä kunnasta, joka sijaitsee Satakunnassa. Työn tarkoituksena on selvittää päivittäistavarakaupan verkkokauppaprosessin aiheuttamat yksikkökustannukset toimintoperusteisen kustannuslaskennan avulla ja tutkia, mitkä toiminnot aiheuttavat yritykselle eniten kustannuksia.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan ruoan verkkokaupan nykytilaa Suomessa sekä pohditaan sen haasteita ja tulevaisuutta. Lisäksi osuudessa perehdytään toimintoperusteiseen kustannuslaskentaan, sen käyttöönottoon ja aiheuttamiin haasteisiin. Empiirisessä osuudessa toteutetaan verkkokauppaprosessin kustannuslaskenta ja analysoidaan laskennasta saatuja tuloksia. Verkkokaupan tilaa arvioitiin keväällä ja syksyllä vuonna 2020 vertailun toteuttamiseksi. Työn lopussa on annettu kehitysehdotuksia yrityksen kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Laskennasta saatujen tulosten mukaan eniten kustannuksia aiheutti verkkokauppatilausten keräily ja suurin resurssi oli henkilöstökustannukset. Tulosten pohjalta voidaan ehdottaa, että työaikaseurannan avulla laskettaisiin jokaiselle työntekijälle henkilökohtainen keräilytehokkuus, jonka perusteella keräilyyn voidaan laittaa sellaisia työntekijöitä, joiden tehokkuus on parhain. Näin saadaan tehostettua keräilyyn kuluvaa aikaa ja parannettua kustannustehokkuutta. Myös hyvällä perehdytyksellä ja tuotetuntemuksen lisäämisellä voidaan lyhentää prosessiin kuluvaa työaikaa ja pienentää sitä kautta henkilöstökustannuksia sekä parantaa yrityksen kustannustehokkuutta. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia ja laskentapohjaa tulevaisuudessa kustannusten kartoittamiseksi uudelleen.
In this thesis the client is a grocery store from a small city that locates in Satakunta. The aim of this bachelor’s thesis was to find out the unit costs caused by the online grocery process in the grocery trade by the means of activity-based costing and to discover which activities cause the most costs to the company.
The theoretical part of the thesis reviews the current state of the online grocery store in Finland and considers its challenges and future. The section also introduces activity-based costing, its implementation to a company and the challenges it poses. In the empirical part of the thesis, the cost calculation of the online store process is carried out and the results obtained are analyzed. The online grocery store’s situation was compared between spring and autumn in the year 2020 in order to make a comparison. Development proposals to improve the company’s cost efficiency are presented at the end of the thesis.
According to the results, the collection of online grocery store orders formed the most costs and the largest resource was personnel costs. It can be suggested that working time monitoring should be used to calculate a personal collection efficiency for each employee, and on the basis of which the employees with the best efficiency can work in the collection process. This results in more efficient collection time and improved cost efficiency. Good familiarization and the increasing of product knowledge can also reduce the working time spent on the process and thereby reduce personnel costs and improve a company’s cost efficiency. The client can utilize the results of the work and the calculation basis in the future to re-map the costs.