Gradia tanssin perusopetuksen asiakastyytyväisyys
Partanen, Teea (2020)
Partanen, Teea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428195
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Gradia tanssin perusopetuksen asiakastyytyväisyyttä ja millä keinoilla sitä voidaan parantaa. Tarkoituksena oli määrittää keskeiset asiakastyytyväisyyden ja palvelun laadun tekijät, selvittää ne toiminnan osa-alueet, joihin Gradian asiakkaat olivat tyytyväisiä ja mitkä olivat ne osa-alueet, joita tulisi jatkossa kehittää asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja palvelun laadun takaamiseksi. Tarkoituksena oli myös löytää käytännön keinoja siihen, miten kyseisiä toiminnan osa-alueita voidaan kehittää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn kohderyhmään kuuluivat Gradia tanssin perusopetuksen nykyiseen asiakasrekisteriin kuuluvat oppilaat ja heidän huoltajansa. Kysely jaettiin toimeksiantajan kautta tekstiviestillä ja sähköpostilla ja kysely oli avoinna noin kahden viikon ajan. Kyselyyn saatiin yhteensä 94 vastausta ja vastausprosentiksi saatiin 31,9%. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin suoria jakaumia, ristiintaulukointeja ja khiin neliö -testiä sekä avoimien kysymyksien analysointiin teemoittelua.
Tulosten perusteella saatiin selville, että Gradia tanssin perusopetuksen asiakastyytyväisyys on yleisellä tasolla erinomainen. Tutkimuksesta saatiin kuitenkin selville, että joillakin toiminnan osa-alueilla on vielä parannettavaa. Muun muassa viestinnän, tanssisalien ja etäopetuksen osa-alueilla koettiin tyytymättömyyttä. Asiakkaat jakoivat myös omia näkemyksiään siitä, miten tanssikoulun toimintaa voidaan kehittää ja siten parantaa asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus antaa hyvät valmiudet tehdä jatkotutkimuksia asiakastyytyväisyyteen liittyen ja siten kehittää tanssikoulun toimintaa jatkuvasti huomioiden asiakkaiden toiveet ja näkemykset.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tiedonkeruu tapahtui sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn kohderyhmään kuuluivat Gradia tanssin perusopetuksen nykyiseen asiakasrekisteriin kuuluvat oppilaat ja heidän huoltajansa. Kysely jaettiin toimeksiantajan kautta tekstiviestillä ja sähköpostilla ja kysely oli avoinna noin kahden viikon ajan. Kyselyyn saatiin yhteensä 94 vastausta ja vastausprosentiksi saatiin 31,9%. Tutkimustulosten analysointiin käytettiin suoria jakaumia, ristiintaulukointeja ja khiin neliö -testiä sekä avoimien kysymyksien analysointiin teemoittelua.
Tulosten perusteella saatiin selville, että Gradia tanssin perusopetuksen asiakastyytyväisyys on yleisellä tasolla erinomainen. Tutkimuksesta saatiin kuitenkin selville, että joillakin toiminnan osa-alueilla on vielä parannettavaa. Muun muassa viestinnän, tanssisalien ja etäopetuksen osa-alueilla koettiin tyytymättömyyttä. Asiakkaat jakoivat myös omia näkemyksiään siitä, miten tanssikoulun toimintaa voidaan kehittää ja siten parantaa asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus antaa hyvät valmiudet tehdä jatkotutkimuksia asiakastyytyväisyyteen liittyen ja siten kehittää tanssikoulun toimintaa jatkuvasti huomioiden asiakkaiden toiveet ja näkemykset.