Reading aids in low vision rehabilitation of older adults : An integrative literature review
Rissanen, Ville (2020)
Rissanen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121327869
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat heikkonäköisten ikääntyneiden lukemisen apuvälineiden avulla tapahtuvaan kuntoutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietoa lukemisen apuvälineiden käyttöön liittyvistä tekijöistä suhteessa Maailman terveysjärjestö WHO:n integroituun, ihmiskeskeiseen silmätautien hoitomalliin.
Opinnäytetyössä etsittiin integroivan kirjallisuuskatsauksen kautta tietoa heikkonäköisten ikääntyneiden lukemisen apuvälineprosesseista ja siitä, kuinka integroituja ja ihmiskeskeisiä ne ovat toteutustavoiltaan. Opinnäytetyö toteutettiin itsenäisesti ilman toimeksiantajaa.
Katsauksen aineisto haettiin järjestelmällisesti kolmesta sähköisestä tietokannasta (Cochrane Reviews, ProQuest Central ja Scopus). Aineisto koostui kahdeksasta julkaisusta, joiden tutkimukset sijoittuivat kuuteen eri maahan. Alkuperäistutkimusten laatua arvioitiin hyödyntäen Joanna Briggs -instituutin kriittisen arvioinnin tarkistuslistoja. Määrällinen aineisto taulukoitiin, analysoitiin ja kuvattiin narratiivisen integraation kautta, jonka jälkeen tuloksia verrattiin suhteessa silmätautien hoitomallin strategian mukaisiin luokkiin.
Kirjalllisuuskatsaus antoi kuvan siitä, miten lukemisen apuvälineet ovat osa heikkonäköisten ikääntyneiden kuntoutusta, ja niistä tekijöistä, jotka tekevät siitä WHO:n silmätautien hoitomallin mukaista. Katsauksen perusteella vaikutti siltä, että malli esiintyy aineistossa osittain, mutta tulosten yleistettävyyttä heikensivät erot tutkimusmenetelmissä sekä aineiston yksipuolisuus silmätautien suhteen. Oli pääteltävissä, että alan tutkimus hyötyisi vahvemmista ja vertailukelpoisemmista tutkimusmenetelmistä. Tutkimustuloksista saatiin tarkennuksia tapoihin toteuttaa heikkonäköisten apuvälinesovituksia. The aim of the thesis was to investigate factors related to the use of reading aids in low vision rehabilitation of older adults. The objective of the thesis was to synthesise research data on the topic of reading aids in low vision rehabilitation of older adults and compare the findings in relation to the integrated people-centred eye care model promoted by the World Health Organization.
An integrative review of the literature was chosen as a method in order to gain insight into the outcomes of interventions involving the use of reading aids in low vision rehabilitation of older adults and evaluate the extent to which they were integrated and people-centred in their approach. The research was conducted unaffiliated in an independent manner.
The research data were retrieved from three electronic databases (Cochrane Reviews, ProQuest Central and Scopus). The data were comprised of eight primary studies, the origins of which were in six countries. The quality of data was assessed with critical appraisal tools from the Joanna Briggs Institute. The quantitative data were tabulated, analysed and described using narrative integration, after which findings were compared with the strategic approaches of the integrated people-centred eye care model in a categorical manner.
The thesis presented a synthesis on how reading aids are included in low vision rehabilitation of older adults and which factors make it integrated and people-centred. It appeared that strategic integrated and people-centred approaches featured to a certain extent in data, but the results may not be generalisable for their differences in study methods and main focus on only one eye disease. Implications for future research included more robust and comparable study methods to be implemented. As for practice implications, there were elaborated methods of low vision assessment to be utilised.
Opinnäytetyössä etsittiin integroivan kirjallisuuskatsauksen kautta tietoa heikkonäköisten ikääntyneiden lukemisen apuvälineprosesseista ja siitä, kuinka integroituja ja ihmiskeskeisiä ne ovat toteutustavoiltaan. Opinnäytetyö toteutettiin itsenäisesti ilman toimeksiantajaa.
Katsauksen aineisto haettiin järjestelmällisesti kolmesta sähköisestä tietokannasta (Cochrane Reviews, ProQuest Central ja Scopus). Aineisto koostui kahdeksasta julkaisusta, joiden tutkimukset sijoittuivat kuuteen eri maahan. Alkuperäistutkimusten laatua arvioitiin hyödyntäen Joanna Briggs -instituutin kriittisen arvioinnin tarkistuslistoja. Määrällinen aineisto taulukoitiin, analysoitiin ja kuvattiin narratiivisen integraation kautta, jonka jälkeen tuloksia verrattiin suhteessa silmätautien hoitomallin strategian mukaisiin luokkiin.
Kirjalllisuuskatsaus antoi kuvan siitä, miten lukemisen apuvälineet ovat osa heikkonäköisten ikääntyneiden kuntoutusta, ja niistä tekijöistä, jotka tekevät siitä WHO:n silmätautien hoitomallin mukaista. Katsauksen perusteella vaikutti siltä, että malli esiintyy aineistossa osittain, mutta tulosten yleistettävyyttä heikensivät erot tutkimusmenetelmissä sekä aineiston yksipuolisuus silmätautien suhteen. Oli pääteltävissä, että alan tutkimus hyötyisi vahvemmista ja vertailukelpoisemmista tutkimusmenetelmistä. Tutkimustuloksista saatiin tarkennuksia tapoihin toteuttaa heikkonäköisten apuvälinesovituksia.
An integrative review of the literature was chosen as a method in order to gain insight into the outcomes of interventions involving the use of reading aids in low vision rehabilitation of older adults and evaluate the extent to which they were integrated and people-centred in their approach. The research was conducted unaffiliated in an independent manner.
The research data were retrieved from three electronic databases (Cochrane Reviews, ProQuest Central and Scopus). The data were comprised of eight primary studies, the origins of which were in six countries. The quality of data was assessed with critical appraisal tools from the Joanna Briggs Institute. The quantitative data were tabulated, analysed and described using narrative integration, after which findings were compared with the strategic approaches of the integrated people-centred eye care model in a categorical manner.
The thesis presented a synthesis on how reading aids are included in low vision rehabilitation of older adults and which factors make it integrated and people-centred. It appeared that strategic integrated and people-centred approaches featured to a certain extent in data, but the results may not be generalisable for their differences in study methods and main focus on only one eye disease. Implications for future research included more robust and comparable study methods to be implemented. As for practice implications, there were elaborated methods of low vision assessment to be utilised.