Opiskelijoiden kokemuksia opiskelumuodon vaikutuksesta stressitasoon - Kyselytutkimus sairaanhoitajaopiskelijoille
Lahti, Oona; Penttinen, Maria (2020)
Lahti, Oona
Penttinen, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826868
Tiivistelmä
Stressi on osa kaikkien ihmisten elämää. Nykyaikana stressin yhteydessä usein puhutaan uupumisesta ja erityisesti työuupumuksesta. Kuitenkin unohdetaan helposti, että opiskelija voi myös uupua opiskeluun ja sitä kautta altistua samoille ongelmille kuin työuupumuksesta kärsivä.
Tämä opinnäytetyö tehtiin halusta selvittää opiskelijoiden kokemaa stressitasoa ja sitä, miten opiskelumuoto vaikuttaa siihen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelumuodon vaikutusta heidän kokemaansa stressiin sekä päivä-, että monimuoto-opiskelussa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksella Webropol-kysely- ja raportointityökalun avulla. Jyväskylä ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimustuloksia opinto-ohjelman laadinnassa.
Opinnäytetyötä ohjasi kolme tutkimuskysymystä. Keskeistä opinnäytetyön tutkimuskysymyksissä oli selvittää, mitä vaikutuksia opiskelumuodolla on opiskelijan kokeman stressiin ja poikkeavatko nämä kokemukset toisistaan. Tutkimus on tehty määrällisenä kyselytutkimuksena.
Tulosten mukaan opiskelumuoto ei vaikuta opiskelijoiden koettuun stressitasoon. Stressitekijöistä kuitenkin eroa löytyi opiskelumuotoon liittyen. Opiskelijoilla on laajasti erilaisia keinoja stressin lievittämiseen. Huomiota tuloksista herätti eniten se, että opiskelijat kokivat tarvitsevan enemmän tukea opettajilta opintoihin. Covid-19-virus on vaikuttanut opiskelijoiden stressin kokemuksiin.
Tämä opinnäytetyö tehtiin halusta selvittää opiskelijoiden kokemaa stressitasoa ja sitä, miten opiskelumuoto vaikuttaa siihen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelumuodon vaikutusta heidän kokemaansa stressiin sekä päivä-, että monimuoto-opiskelussa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksella Webropol-kysely- ja raportointityökalun avulla. Jyväskylä ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimustuloksia opinto-ohjelman laadinnassa.
Opinnäytetyötä ohjasi kolme tutkimuskysymystä. Keskeistä opinnäytetyön tutkimuskysymyksissä oli selvittää, mitä vaikutuksia opiskelumuodolla on opiskelijan kokeman stressiin ja poikkeavatko nämä kokemukset toisistaan. Tutkimus on tehty määrällisenä kyselytutkimuksena.
Tulosten mukaan opiskelumuoto ei vaikuta opiskelijoiden koettuun stressitasoon. Stressitekijöistä kuitenkin eroa löytyi opiskelumuotoon liittyen. Opiskelijoilla on laajasti erilaisia keinoja stressin lievittämiseen. Huomiota tuloksista herätti eniten se, että opiskelijat kokivat tarvitsevan enemmän tukea opettajilta opintoihin. Covid-19-virus on vaikuttanut opiskelijoiden stressin kokemuksiin.