Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityistä tukea tarvitsevien mielipiteen ilmaisun tukeminen työvalmennussäätiö Avituksella

Kollanen, Anne (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Kollanen_Anne_SOS17SM.pdf (1.156Mt)
Lataukset: 


Kollanen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826911
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien asemaan ja oikeuksiin kuulua yhteisöön ja yhteiskuntaan on kiinnitetty viime vuosina yhä enemmän huomiota. Jokaisella tulisi lainsäädännön mukaan olla oikeus osallistua, vaikuttaa sekä ilmaista mielipiteensä esteettömästi (Oikeus kommunikointiin 2020).
Tutkimuksen toimeksiantaja työvalmennussäätiö Avitus tarjoaa osallisuutta ja työllistymistä edistävää toimintaa erityistä tukea tarvitseville henkilöille Jämsässä (Toimintakertomus 2019). Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa menetelmänä oli henkilökunnan kyselytutkimus. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällön analyysi.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa perehdyttiin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden mielipiteen ilmaisun tukemiseen sekä itsemääräämisoikeuden, asiakaslähtöisyyden, osallisuuden ja esteettömän kommunikoinnin toteutumiseen Avituksella. Tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jota Avitus voi hyödyntää palveluiden kehittämisessä sekä osana yrityksen laatu- käsikirjaa ja perehdytystä.
Opinnäytetyössä perehdyttiin mielipiteen ilmaisuun vaikuttaviin tekijöihin sekä käytössä oleviin yleisimpiin menetelmiin esteettömän kommunikoinnin turvaamiseksi.
Merkityksellisiksi asioiksi nousi oikeanlaisten välineiden ja menetelmien käyttö, ympäristötekijät, kysymyksen muotoilu sekä vuorovaikutusosaaminen. Mielipiteen ilmaisemiseen ja luotettavuuteen vaikutti puolestaan asiakkaiden toimintakyky ja opitut tavat. Toiminnan lähtökohtana nähtiin asiakaslähtöisyyden, itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden toteutuminen. Asiakkaiden tarpeet ja heidän tukeminen ovat työn perusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste