Huoltajien näkemyksiä mediakasvatuksesta
Hirvensalo, Taija; Hautaniemi, Jonna (2020)
Hirvensalo, Taija
Hautaniemi, Jonna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia näkemyksiä lasten huoltajilla on varhaiskasvatuksessa toteutetusta mediakasvatuksesta, sekä miten huoltajat toteuttavat mediakasvatusta kotona. Yhteistyökumppani oli Kanta-Hämeessä sijaitseva Hattulan kunta, ja tutkimus toteutettiin yhdessä kunnan varhaiskasvatusyksikössä.
Tietoperustassa syvennyttiin mediakasvatukseen sekä sen tavoitteisiin, työtapoihin ja toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi perehdyttiin huoltajan rooliin mediakasvattajana sekä kotona tapahtuvan mediakasvatuksen merkitykseen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin lomakekyselyllä, johon saatiin vastauksia kahdeksalta 3–5-vuotiaan lapsen huoltajalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, kuinka huoltajilla on erilaisia näkemyksiä mediakasvatuksen roolista varhaiskasvatuksessa sekä siitä, millaista sen tulisi olla. Huoltajat suhtautuvat kuitenkin pääsääntöisesti myönteisesti mediakasvatukseen, ja sitä pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Huoltajat näkevät mediakasvatuksella olevan monenlaisia hyötyjä lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Varhaiskasvatuksessa toteutettu mediakasvatus koetaan hyvin näkyväksi, mutta vastauksissa sen sisältöjä eriteltiin vain vähän. Vastauksissa korostui erityisesti käsitys mediakasvatuksesta digitaalisten laitteiden hyödyntämisenä, ja muu mediakasvatukseen kuuluva sisältö jäi vähemmälle huomiolle. Vastausten mukaan jokaisessa perheessä hyödynnetään mediaa ja digitaalisia laitteita, vaikka niitä ei tietoisesti käytetty erilaisten mediakasvatukseen liittyvien taitojen opettamiseen. Huoltajat kokevat tärkeäksi tehtäväkseen lapsen suojelemisen median haitallisilta vaikutuksilta ja huolehtimisen siitä, että mediasisällöt ovat lapsen ikätasolle ja kehitykselle sopivia. Huoltajat ovat vahvasti myös sitä mieltä, että huoltajan oma mediankäyttö ja esimerkki vaikuttavat lapseen.
Tietoperustassa syvennyttiin mediakasvatukseen sekä sen tavoitteisiin, työtapoihin ja toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi perehdyttiin huoltajan rooliin mediakasvattajana sekä kotona tapahtuvan mediakasvatuksen merkitykseen lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin lomakekyselyllä, johon saatiin vastauksia kahdeksalta 3–5-vuotiaan lapsen huoltajalta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, kuinka huoltajilla on erilaisia näkemyksiä mediakasvatuksen roolista varhaiskasvatuksessa sekä siitä, millaista sen tulisi olla. Huoltajat suhtautuvat kuitenkin pääsääntöisesti myönteisesti mediakasvatukseen, ja sitä pidetään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Huoltajat näkevät mediakasvatuksella olevan monenlaisia hyötyjä lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Varhaiskasvatuksessa toteutettu mediakasvatus koetaan hyvin näkyväksi, mutta vastauksissa sen sisältöjä eriteltiin vain vähän. Vastauksissa korostui erityisesti käsitys mediakasvatuksesta digitaalisten laitteiden hyödyntämisenä, ja muu mediakasvatukseen kuuluva sisältö jäi vähemmälle huomiolle. Vastausten mukaan jokaisessa perheessä hyödynnetään mediaa ja digitaalisia laitteita, vaikka niitä ei tietoisesti käytetty erilaisten mediakasvatukseen liittyvien taitojen opettamiseen. Huoltajat kokevat tärkeäksi tehtäväkseen lapsen suojelemisen median haitallisilta vaikutuksilta ja huolehtimisen siitä, että mediasisällöt ovat lapsen ikätasolle ja kehitykselle sopivia. Huoltajat ovat vahvasti myös sitä mieltä, että huoltajan oma mediankäyttö ja esimerkki vaikuttavat lapseen.