Henkilöstövuokrauksen jaetun perehdytysprosessin tehostaminen : Case: StaffMill Oy
Rönkä, Henna (2020)
Rönkä, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428127
Tiivistelmä
Henkilöstövuokrauksessa perehdytysprosessi on jaettu vuokrayrityksen ja käyttäjäyrityksen välille. StaffMill Oy:n toimeksiannossa oli tarkoituksena selvittää, miten henkilöstövuokrauksen jaettua perehdytysprosessia voisi tehostaa yhteistyössä asiakasyritysten kanssa. Konkreettisena tavoitteena oli laatia perehdytyksen tarkistuslista toimeksiantajan sisäiseen käyttöön. Tutkimuksessa selvitettiin nykyisiä perehdytysprosesseja ja pyrittiin löytämään mahdollisia kehityskohteita, joiden avulla yhteistyön tehostaminen onnistuisi.
Tutkimuksen viitekehys rakentui kahdesta pääteemasta. Ensimmäisenä teemana käsiteltiin
henkilöstövuokrauksen toimialaa, ja toisena teemana vuokratyöntekijän perehdyttämistä.
Teemat yhdistettiin yhdeksi isoksi pääotsikoksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Kohderyhmänä oli toimeksiantajan asiakasyritykset kolmelta eri toimialalta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla kuudelta haastateltavalta. Haastateltu aineisto analysoitiin litteroimalla ja jäsentämällä vastaukset teemoittain. Saatujen havaintojen perusteella koostettiin kattava perehdytyksen tarkistuslista.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että jaettu perehdytysprosessi vaatii sekä vuokra- että käyttäjäyritykseltä omien vastuiden ja velvollisuuksien tunnistamista. Oleellinen johtopäätös oli se, että vuokrausyrityksen on kannattavaa tehostaa perehdytysprosessia yhdessä asiakasyritysten kanssa, jotta prosessi olisi toimiva ja kattava. Onnistuneella jaetulla perehdyttämisellä on mahdollista saavuttaa positiivinen mielikuva yhteistyökumppanista sekä yhteistyön sitoutuneisuus. Selkeä perehdytysprosessi on olennainen kilpailuetu jatkuvasti kasvavalla henkilöstöpalvelualalla.
Tutkimuksen viitekehys rakentui kahdesta pääteemasta. Ensimmäisenä teemana käsiteltiin
henkilöstövuokrauksen toimialaa, ja toisena teemana vuokratyöntekijän perehdyttämistä.
Teemat yhdistettiin yhdeksi isoksi pääotsikoksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena. Kohderyhmänä oli toimeksiantajan asiakasyritykset kolmelta eri toimialalta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla kuudelta haastateltavalta. Haastateltu aineisto analysoitiin litteroimalla ja jäsentämällä vastaukset teemoittain. Saatujen havaintojen perusteella koostettiin kattava perehdytyksen tarkistuslista.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että jaettu perehdytysprosessi vaatii sekä vuokra- että käyttäjäyritykseltä omien vastuiden ja velvollisuuksien tunnistamista. Oleellinen johtopäätös oli se, että vuokrausyrityksen on kannattavaa tehostaa perehdytysprosessia yhdessä asiakasyritysten kanssa, jotta prosessi olisi toimiva ja kattava. Onnistuneella jaetulla perehdyttämisellä on mahdollista saavuttaa positiivinen mielikuva yhteistyökumppanista sekä yhteistyön sitoutuneisuus. Selkeä perehdytysprosessi on olennainen kilpailuetu jatkuvasti kasvavalla henkilöstöpalvelualalla.