WorkPower Oy:n digitaalisen myyntiprosessin kehittäminen
Tieranta, Teppo (2020)
Tieranta, Teppo
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528215
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajayritys on tamperelainen henkilöstövuokrausalan yritys WorkPower Oy. Heillä on toimipisteitä kotimaassa kuudella eri paikkakunnalla sekä ulkomailla Virossa ja Unkarissa. Opinnäytetyö keskittyy rakennusalan henkilöstövuokraukseen. WorkPower Oy on lanseeraamassa uutta digitaalista myyntikanavaa hyödyntävää sovellusta. Sovelluksen kautta asiakkaat voivat tilata työvoimaa eri rakennusalan tarpeisiin, mikä avaa yritykselle uuden myyntikanavan.
Työn tavoitteena on kehittää WorkPowerin HR-palveluiden myyntiä sekä palvelua uuden sovelluksen avulla. Työn tarkoituksena oli laatia ehdotuksia digitaalisen myyntiprosessin kehittämiseksi, joita kannattaa ottaa huomioon, kun uusi myyntikanava otetaan käyttöön. Käyttäjätutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä sovelluksen arvoa tuovia ominaisuuksia. Tiedon pohjalta luotiin organisaatiolle nykyaikaisen myynnin kehitysehdotukset sovelluksen jalkauttamiseksi markkinoille.
Teoreettinen viitekehys käsittelee digitalisaation aiheuttamaa ostokäyttäytymisen muutosta. Siinä tarkastellaan ilmiöitä, joita on havaittavissa nykyaikaisessa markkinaympäristössä. Teoriaosuus pitää sisällään myös myynnissä havaittavia digitalisaatiosta aiheutuneita muutoksia, joita olisi hyvä huomioida, kun sovellus viedään asiakkaiden käyttöön. Teoriaosuudessa käsitellyt markkinoiden muutokset vaikuttavat myös myyntikanavan jalkauttamiseen.
Työn tuloksena on nykyaikaisen myyntiorganisaation kehitysehdotukset, joita tulisi huomioida, kun uutta digitaalista myyntikanavaa lähdetään jalkauttamaan asiakkaille. Digitaalisen myynnin kehittämisessä tulisi ottaa huomioon teknologian hyödyntäminen, myynnin- sekä markkinoinnin yhdistyminen, myyntitiimit, asiakkaiden ostokäyttäytyminen, segmentointi, arvon luonti sekä asiakassuhteissa kumppanuuteen pyrkiminen.
Digitaalisen myynnin kehittäminen on prosessi, jota tulisi tarkastella enemmän kokonaisuutena kuin yksittäisinä toimenpiteinä myynnissä. Työn tulosten avulla ymmärretään paremmin nykyaikaista markkinaympäristöä ja myynnin pro-sesseja voidaan kehittää vastaamaan muuttuneeseen tarpeeseen. Tarkempi digitaalisen myyntistrategian luominen nousi jatkokehitysehdotukseksi.
Työn tavoitteena on kehittää WorkPowerin HR-palveluiden myyntiä sekä palvelua uuden sovelluksen avulla. Työn tarkoituksena oli laatia ehdotuksia digitaalisen myyntiprosessin kehittämiseksi, joita kannattaa ottaa huomioon, kun uusi myyntikanava otetaan käyttöön. Käyttäjätutkimuksen avulla selvitettiin asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä sovelluksen arvoa tuovia ominaisuuksia. Tiedon pohjalta luotiin organisaatiolle nykyaikaisen myynnin kehitysehdotukset sovelluksen jalkauttamiseksi markkinoille.
Teoreettinen viitekehys käsittelee digitalisaation aiheuttamaa ostokäyttäytymisen muutosta. Siinä tarkastellaan ilmiöitä, joita on havaittavissa nykyaikaisessa markkinaympäristössä. Teoriaosuus pitää sisällään myös myynnissä havaittavia digitalisaatiosta aiheutuneita muutoksia, joita olisi hyvä huomioida, kun sovellus viedään asiakkaiden käyttöön. Teoriaosuudessa käsitellyt markkinoiden muutokset vaikuttavat myös myyntikanavan jalkauttamiseen.
Työn tuloksena on nykyaikaisen myyntiorganisaation kehitysehdotukset, joita tulisi huomioida, kun uutta digitaalista myyntikanavaa lähdetään jalkauttamaan asiakkaille. Digitaalisen myynnin kehittämisessä tulisi ottaa huomioon teknologian hyödyntäminen, myynnin- sekä markkinoinnin yhdistyminen, myyntitiimit, asiakkaiden ostokäyttäytyminen, segmentointi, arvon luonti sekä asiakassuhteissa kumppanuuteen pyrkiminen.
Digitaalisen myynnin kehittäminen on prosessi, jota tulisi tarkastella enemmän kokonaisuutena kuin yksittäisinä toimenpiteinä myynnissä. Työn tulosten avulla ymmärretään paremmin nykyaikaista markkinaympäristöä ja myynnin pro-sesseja voidaan kehittää vastaamaan muuttuneeseen tarpeeseen. Tarkempi digitaalisen myyntistrategian luominen nousi jatkokehitysehdotukseksi.