Partnering for Change mallin pilotointi Suomessa: Toimintaterapeutin ja varhaiskasvatuksen opettajan yhteistyösuhteen rakentuminen
Hänninen, Fanni; Karhu, Katja (2020)
Hänninen, Fanni
Karhu, Katja
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121428143
Tiivistelmä
Lasten osallisuus varhaiskasvatuksessa ja kouluissa on ollut viime aikoina paljon puhuttanut aihe. Kunnallisessa varhaiskasvatuksessa olevista lapsista 7 % tarvitsi erityistä tukea vuonna 2017. Ennaltaehkäisevä toiminta muodostuukin erityisen tär- keäksi, kun pyritään takaamaan kaikille yhtäläinen mahdollisuus osallistua opetuk- seen.
Nykykäsityksen mukaan toimintaterapian tulisi tapahtua osana lasten arkea ja päi- vittäisiä toimia, eikä erillisessä tilassa erillään lapsen vertaisryhmästä. Partnering for Change malli on uusi ja innovatiivinen tapa tarjota toimintaterapiaa kouluympä- ristössä. Mallissa toimintaterapeutti työskentelee opettajan työparina ja tukea tarjo- taan yhteisesti kaikille luokan oppilaille. Maailmalla mallista on saatu lupaavia tulok- sia erityisesti lasten osallisuuden parantamisen sekä tuen tarpeeseen vastaamisen osalta.
Tavoitteena on tutkia Partnering for Change mallin mahdollisuuksia suomalaisessa toimintaympäristössä. Tutkimuksessa kerätään tietoa Partnering for Change mallin mukaisen yhteistyösuhteen rakentamisesta, sekä prosessin etenemisestä suoma- laisessa varhaiskasvatuksessa. Kenttätutkimuksen menetelmiä käyttäen kerättiin havaintotietoa, jonka pohjalta pyrittiin vastaamaan tutkimustehtäviin.
Partnering for Change mallin kokeilusta suomalaisessa päiväkodissa saatiin rohkai- sevia tuloksia. Malliin suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti ja toimintaterapeutin läsnäolo päiväkodin arjessa koettiin hyödylliseksi. Lisää tutkimusta mallin soveltu- vuudesta suomalaiseen toimintaympäristöön tarvitaan.
Nykykäsityksen mukaan toimintaterapian tulisi tapahtua osana lasten arkea ja päi- vittäisiä toimia, eikä erillisessä tilassa erillään lapsen vertaisryhmästä. Partnering for Change malli on uusi ja innovatiivinen tapa tarjota toimintaterapiaa kouluympä- ristössä. Mallissa toimintaterapeutti työskentelee opettajan työparina ja tukea tarjo- taan yhteisesti kaikille luokan oppilaille. Maailmalla mallista on saatu lupaavia tulok- sia erityisesti lasten osallisuuden parantamisen sekä tuen tarpeeseen vastaamisen osalta.
Tavoitteena on tutkia Partnering for Change mallin mahdollisuuksia suomalaisessa toimintaympäristössä. Tutkimuksessa kerätään tietoa Partnering for Change mallin mukaisen yhteistyösuhteen rakentamisesta, sekä prosessin etenemisestä suoma- laisessa varhaiskasvatuksessa. Kenttätutkimuksen menetelmiä käyttäen kerättiin havaintotietoa, jonka pohjalta pyrittiin vastaamaan tutkimustehtäviin.
Partnering for Change mallin kokeilusta suomalaisessa päiväkodissa saatiin rohkai- sevia tuloksia. Malliin suhtauduttiin pääasiassa positiivisesti ja toimintaterapeutin läsnäolo päiväkodin arjessa koettiin hyödylliseksi. Lisää tutkimusta mallin soveltu- vuudesta suomalaiseen toimintaympäristöön tarvitaan.