Tutkimus kuluttajien valmiuksista virtuaaliakun ja aurinkopaneeleiden hankintaan
Luukkonen, Petteri (2019)
Luukkonen, Petteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125360
Tiivistelmä
Aurinkosähköjärjestelmät ovat kasvaneet kovalla vauhdilla Suomessa ja muualla maailmalla. Suomessa omakotitaloasukas hyötyy paneeleista, jos paneeleiden tuotannon saa suoraan kulutettua itse. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin tuotannon ajankohta sekä yli-jäämätuotannosta saatu myyntihinta. Aurinkopaneeleiden rinnalle on tuotu erilaisia sähkövarastoja, jotka varastoivat ylijäämäenergian. Työn tilaaja on kehittänyt markkinoille kuluttajille tarjottavan virtuaaliakkupalvelun, jolla ylijäämäenergia saadaan otettua talteen.
Opinnäytetyössä selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden aurinkopaneeleiden ostopäätökseen. Tutkimusaineistot koostuivat kyselyaineistoista sekä aiemmista tutkimuksista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää asiakkaiden ymmärrystä virtuaaliakkupalvelusta sekä kartoittaa virtuaaliakun selainnäkymän kehittämistarpeita. Selainnäkymän kehittämistarpeet sekä ymmärrys virtuaaliakusta toteutettiin puhelinhaastatteluilla, joihin valikoitui vapaaehtoisia aurinkosähköjärjestelmän omistajia.
Tutkimuksen määrällinen tutkimusosuus koostui kyselyaineistoista ja laadullisessa tutkimusosuudessa käytettiin haastatteluja. Tutkimusten kirjallinen aineisto koostui muiden energia-alan yhtiöiden teettämistä tutkimuksista.
Tulosten perusteella analysoitiin virtuaaliakun vaikutus myyntiprosessiin sekä selvitettiin aurinkopaneelien ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Työn tilaaja käyttää tuloksia asiakashankintaan. Selainnäkymän kehittämistarpeet selvitettiin, joiden perusteella työn tilaaja pystyy kehittämään selainnäkymää asiakaslähtöiseen suuntaan.
Opinnäytetyössä selvitettiin mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaiden aurinkopaneeleiden ostopäätökseen. Tutkimusaineistot koostuivat kyselyaineistoista sekä aiemmista tutkimuksista. Lisäksi tavoitteena oli selvittää asiakkaiden ymmärrystä virtuaaliakkupalvelusta sekä kartoittaa virtuaaliakun selainnäkymän kehittämistarpeita. Selainnäkymän kehittämistarpeet sekä ymmärrys virtuaaliakusta toteutettiin puhelinhaastatteluilla, joihin valikoitui vapaaehtoisia aurinkosähköjärjestelmän omistajia.
Tutkimuksen määrällinen tutkimusosuus koostui kyselyaineistoista ja laadullisessa tutkimusosuudessa käytettiin haastatteluja. Tutkimusten kirjallinen aineisto koostui muiden energia-alan yhtiöiden teettämistä tutkimuksista.
Tulosten perusteella analysoitiin virtuaaliakun vaikutus myyntiprosessiin sekä selvitettiin aurinkopaneelien ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Työn tilaaja käyttää tuloksia asiakashankintaan. Selainnäkymän kehittämistarpeet selvitettiin, joiden perusteella työn tilaaja pystyy kehittämään selainnäkymää asiakaslähtöiseen suuntaan.