Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Yritys X:n brändi asiakkaan näkökulmasta
Virtanen, Roosa (2020)
Virtanen, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528245
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten asiakkaat kokevat Yritys X:n brändin ja miten se ajatus kohtaa Yritys X:n omien ajatusten kanssa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten Yritys X:n markkinointi on onnistunut, miten brändiä on onnistuttu viestimään ja missä kanavissa asiakkaat tämän viestin parhaiten vastaanottavat.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostui brändistä ja palvelubrändistä sekä niiden muodostumisesta. Lisäksi avattiin asiakaskeskeisyyttä ja ostokäyttäytymistä, jotka liittyvät keskeisesti palvelubrändiin. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella kyselylomakkeella, toinen asiakkaille ja toinen markkinointipäällikölle. Asiakaskysely toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla ja markkinointipäällikön kysely toteutettiin sähköpostin välityksellä. Asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 285 vastausta.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat kokevat Yritys X:n brändin vanhan kaupungin tunnelman omaavana, laadukkaiden itsetehtyjen tuotteiden tarjoajana ja paikkansa kaupungissa lunastaneena. Yritys X:n omat ajatukset brändistä täsmäsivät näihin ajatuksiin myös hyvin. Heikkouksina nousi esiin salaattibaari, ajoittainen huono asiakaspalvelu sekä syrjäinen sijainti, jossa parkkipaikkoja on vähän. Heikkouksista luotiin kehitysideoita. Markkinoinnin todettiin onnistuneen hyvin ja lämminhenkinen perheyritys idea oli omaksuttu markkinoinnin avulla. Vahvimpina kanavina odotetusti todettiin Instagram ja Facebook, mutta myös perinteisen markkinoinnin keinot todettiin tärkeiksi ja kannattaviksi. Kaiken kaikkiaan yrityksen oma kuva brändistä vastaa hyvin asiakkaiden kokemuksiin. The objective of this thesis was to find out how customers perceive the Company X’s brand and how that idea meets with Company X’s own reflections. The objective was also to discover how Company X’s marketing has succeeded, how the brand has been communicated to the customers and in which channels customers receive this message best.
The theoretical framework of the research was constructed around brand, service brand and how they are formed. In addition, customer-orientation and purchasing behavior were also dis-cussed which are centrally related service brand. The study was quantitative, and the research material was collected with two questionnaires, one for customers and one for the marketing manager. The questions of the survey were prepared based on the theoretical framework. The customer survey was implemented as an internet survey using the Webropol program. The mar-keting manager’s survey was implemented via email. A total of 285 responses were received to the customer survey.
The results of the research showed that customers feel that the Company X brand has the at-mosphere of old city, offers high-quality homemade products and they have redeemed their place in the city. Company X’s own ideas about the brand also matched with these ideas well. Some weaknesses emerged from the study which were salad bar, intermittent poor customer service and remote location with just few parking spaces. Development ideas were created from the weaknesses. The marketing was found to be successful and the idea of a warm-hearted family business had been embraced through marketing. As expected, Instagram and Facebook were identified as the strongest channels, but traditional marketing tools were also found to be important and profitable. Overall, the company's own image of the brand respond-ed well to the customer experience.
Tutkimuksen teoriaosuus muodostui brändistä ja palvelubrändistä sekä niiden muodostumisesta. Lisäksi avattiin asiakaskeskeisyyttä ja ostokäyttäytymistä, jotka liittyvät keskeisesti palvelubrändiin. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella kyselylomakkeella, toinen asiakkaille ja toinen markkinointipäällikölle. Asiakaskysely toteutettiin sähköisesti Webropol-ohjelmalla ja markkinointipäällikön kysely toteutettiin sähköpostin välityksellä. Asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 285 vastausta.
Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat kokevat Yritys X:n brändin vanhan kaupungin tunnelman omaavana, laadukkaiden itsetehtyjen tuotteiden tarjoajana ja paikkansa kaupungissa lunastaneena. Yritys X:n omat ajatukset brändistä täsmäsivät näihin ajatuksiin myös hyvin. Heikkouksina nousi esiin salaattibaari, ajoittainen huono asiakaspalvelu sekä syrjäinen sijainti, jossa parkkipaikkoja on vähän. Heikkouksista luotiin kehitysideoita. Markkinoinnin todettiin onnistuneen hyvin ja lämminhenkinen perheyritys idea oli omaksuttu markkinoinnin avulla. Vahvimpina kanavina odotetusti todettiin Instagram ja Facebook, mutta myös perinteisen markkinoinnin keinot todettiin tärkeiksi ja kannattaviksi. Kaiken kaikkiaan yrityksen oma kuva brändistä vastaa hyvin asiakkaiden kokemuksiin.
The theoretical framework of the research was constructed around brand, service brand and how they are formed. In addition, customer-orientation and purchasing behavior were also dis-cussed which are centrally related service brand. The study was quantitative, and the research material was collected with two questionnaires, one for customers and one for the marketing manager. The questions of the survey were prepared based on the theoretical framework. The customer survey was implemented as an internet survey using the Webropol program. The mar-keting manager’s survey was implemented via email. A total of 285 responses were received to the customer survey.
The results of the research showed that customers feel that the Company X brand has the at-mosphere of old city, offers high-quality homemade products and they have redeemed their place in the city. Company X’s own ideas about the brand also matched with these ideas well. Some weaknesses emerged from the study which were salad bar, intermittent poor customer service and remote location with just few parking spaces. Development ideas were created from the weaknesses. The marketing was found to be successful and the idea of a warm-hearted family business had been embraced through marketing. As expected, Instagram and Facebook were identified as the strongest channels, but traditional marketing tools were also found to be important and profitable. Overall, the company's own image of the brand respond-ed well to the customer experience.