Ajatuksia tunneälykkyydestä hyvinvoinnin- ja johtamisen näkökulmista
Nguyen, Antti (2020)
Lataukset:
Nguyen, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120826867
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lastensuojelulaitoksen henkilökunnan kokemuksia tunneälykkyydestä. Tavoitteena on saada aitoja ja henkilökunnan omiin kokemuksiin pohjautuvia
ajatuksia työhyvinvoinnin rakentumiselle työyhteisössä. Esille nostetaan se, kuinka tunneäly asettuu osaksi työyhteisön toimintakulttuuria, ilmapiiriä sekä johtamista.
Kyseessä on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelua
sekä osallistuvaa havainnointia hyödyntämällä. Teemahaastatteluihin osallistui neljä työntekijää sekä esimies. Havainnointi tapahtui yksikön henkilöstöpalaverissa, jolloin paikalla
oli lähes koko työryhmä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta tunneälykkyyden vaikuttavan koko työyhteisön hyvinvointiin. Tunneälykkyys näkyy kaikessa vuorovaikutuksessa, jonka perustana
voidaan pitää toimintakulttuurin ja työilmapiirin muodostumista. Toimintakulttuuri rakentuu johtajuuden lisäksi erilaisista työyhteisön normeista sekä rakenteista. Aineiston mukaan henkilöstön itsetuntemus on avain onnistuneeseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen. Itsetuntemuksen kautta voidaan harjoittaa omien tunteiden kontrollia sekä tilannetajua, eli ”pelisilmää”. Johtajuuden merkitystä ei voida väheksyä, mutta kokonaisuuden
kannalta yksittäisten työntekijöiden ammattitaito sekä sosiaaliset taidot korostuvat. Hyvinvoinnin kannalta riskitekijänä koetaan kontrolloimattomat tunteet vuorovaikutuksessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää kyseisen lastensuojelulaitoksen kehittämistyössä. Lisäksi työtä
voidaan käyttää, kun halutaan tarkastella tunneälykkyyttä sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa ja johtamisessa.
ajatuksia työhyvinvoinnin rakentumiselle työyhteisössä. Esille nostetaan se, kuinka tunneäly asettuu osaksi työyhteisön toimintakulttuuria, ilmapiiriä sekä johtamista.
Kyseessä on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelua
sekä osallistuvaa havainnointia hyödyntämällä. Teemahaastatteluihin osallistui neljä työntekijää sekä esimies. Havainnointi tapahtui yksikön henkilöstöpalaverissa, jolloin paikalla
oli lähes koko työryhmä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta tunneälykkyyden vaikuttavan koko työyhteisön hyvinvointiin. Tunneälykkyys näkyy kaikessa vuorovaikutuksessa, jonka perustana
voidaan pitää toimintakulttuurin ja työilmapiirin muodostumista. Toimintakulttuuri rakentuu johtajuuden lisäksi erilaisista työyhteisön normeista sekä rakenteista. Aineiston mukaan henkilöstön itsetuntemus on avain onnistuneeseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen. Itsetuntemuksen kautta voidaan harjoittaa omien tunteiden kontrollia sekä tilannetajua, eli ”pelisilmää”. Johtajuuden merkitystä ei voida väheksyä, mutta kokonaisuuden
kannalta yksittäisten työntekijöiden ammattitaito sekä sosiaaliset taidot korostuvat. Hyvinvoinnin kannalta riskitekijänä koetaan kontrolloimattomat tunteet vuorovaikutuksessa.
Tuloksia voidaan hyödyntää kyseisen lastensuojelulaitoksen kehittämistyössä. Lisäksi työtä
voidaan käyttää, kun halutaan tarkastella tunneälykkyyttä sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa ja johtamisessa.