Toimintaterapeuttien keinot tukea perheiden sitoutumista lapsen toimintaterapiaprosessiin
Rummukainen, Linda; Räsänen, Jenna (2020)
Rummukainen, Linda
Räsänen, Jenna
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120927183
Tiivistelmä
Sitouttaminen on merkittävä osa toimintaterapeuttien työtä. Sitouttamisen keinoja ja
mahdollisuuksia ei kuitenkaan täysin tiedosteta käytännön työssä lasten ja perheiden
kanssa. Tavoitteena opinnäyteyössä oli selvittää teemahaastattelun avulla toimintaterapeuttien käyttämiä keinoja perheiden sitoutumisen edistämiseksi toimintaterapiaprosessin
aikana. Tarkoituksena oli kuvata miten toimintaterapeutit sitouttavat perheitä lapsen toimintaterapiaprosessiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teemahaastattelulla kerättiin tietoa neljältä lasten ja perheiden kanssa työskentelevältä toimintaterapeutilta. Haastattelurunko
muodostettiin Anne Fisherin viitekehyksen Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) pohjalta toimintaterapiaprosessin vaiheita hyödyntäen. Aineisto analysoitiin
teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysirunko muodostettiin kanadalaisen asiakaslähtöisen toiminnan mahdollistamisen mallin (CMCE) pohjalta.
Tutkimuksen tulokset sitouttamisen keinoista olivat CMCE-mallin toimintaterapeuttien
kymmenen ydintaidon mukaisia. Merkittävimmiksi toimintaterapeuttien sitouttamisen keinoiksi aineistosta nousi yhteistyössä toimiminen ja valmentaminen. Aineistossa korostui
toimintaterapeuttien työskentely yhteistyön edistämiseksi perheen ja yhteistyötahojen
kanssa,sekäperheen kuuleminen ja heidän toiveidensa huomioiminen terapiaprosessissa.
Toimintaterapeuteilla on hyvin moniulotteisia keinoja sitouttaa perheitä lapsen toimintaterapiaprosessiin. Keinoja on haastavaa erottaa täysin toisistaan, ja niitä voidaan soveltaa
vaihtelevasti eri tilanteissa. Perheiden sitouttamista voidaan toteuttaa läpi terapiaprosessin.
mahdollisuuksia ei kuitenkaan täysin tiedosteta käytännön työssä lasten ja perheiden
kanssa. Tavoitteena opinnäyteyössä oli selvittää teemahaastattelun avulla toimintaterapeuttien käyttämiä keinoja perheiden sitoutumisen edistämiseksi toimintaterapiaprosessin
aikana. Tarkoituksena oli kuvata miten toimintaterapeutit sitouttavat perheitä lapsen toimintaterapiaprosessiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teemahaastattelulla kerättiin tietoa neljältä lasten ja perheiden kanssa työskentelevältä toimintaterapeutilta. Haastattelurunko
muodostettiin Anne Fisherin viitekehyksen Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM) pohjalta toimintaterapiaprosessin vaiheita hyödyntäen. Aineisto analysoitiin
teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysirunko muodostettiin kanadalaisen asiakaslähtöisen toiminnan mahdollistamisen mallin (CMCE) pohjalta.
Tutkimuksen tulokset sitouttamisen keinoista olivat CMCE-mallin toimintaterapeuttien
kymmenen ydintaidon mukaisia. Merkittävimmiksi toimintaterapeuttien sitouttamisen keinoiksi aineistosta nousi yhteistyössä toimiminen ja valmentaminen. Aineistossa korostui
toimintaterapeuttien työskentely yhteistyön edistämiseksi perheen ja yhteistyötahojen
kanssa,sekäperheen kuuleminen ja heidän toiveidensa huomioiminen terapiaprosessissa.
Toimintaterapeuteilla on hyvin moniulotteisia keinoja sitouttaa perheitä lapsen toimintaterapiaprosessiin. Keinoja on haastavaa erottaa täysin toisistaan, ja niitä voidaan soveltaa
vaihtelevasti eri tilanteissa. Perheiden sitouttamista voidaan toteuttaa läpi terapiaprosessin.