Nuoren osallisuuden lisääminen osana uuden työntekijän perehdytystä nuorisokoti Plaanissa
Ståhle, Mari; Tuominen, Mervi (2020)
Ståhle, Mari
Tuominen, Mervi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027438
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa selvitettiin nuorisokoti Plaanissa asuvien nuorten näkökulmia siitä, missä arjen asioissa he voisivat olla osallisena uutta nuorisokodin työntekijää perehdytettäessä. Myös nuorisokodin työntekijöiden näkemys nuorten osallisena olemisesta perehdytystilanteessa selvitettiin. Kehittämistyön tarkoituksena oli saattaa kerätyt tulokset nuorisokoti Plaanin tietoon, jotta he pystyvät kehittämään olemassa olevaa uuden työntekijän perehdytystapaa niin, että se mahdollistaa konkreettisella tavalla myös nuorisokodissa asuvan nuoren osallisena olemisen perehdytystilanteessa.
Kehittämistyön tutkimusosa toteutettiin nuorten kohdalla laadullista tutkimusta soveltaen aivoriihimenetelmän avulla ja työntekijöiden kohdalla menetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Tutkimustilanteessa mukana oli nuorisokoti Plaanissa asuvista kuudesta nuoresta neljä. Työntekijöiden ryhmähaastattelussa mukana oli nuorisokoti Plaanin neljä työntekijää, sekä yksikön esimies. Kehittämistyöhön käytetty aineisto kerättiin kesällä 2020 ja analysoitiin teemoittelumenetelmällä syksyllä 2020.
Kehittämistyön tuloksista saadun tiedon perusteella nuorisokoti Plaanissa asuvat nuoret ja työntekijät pystyivät nimeämään useita nuorisokodin arkeen liittyviä toiminnallisia, sekä neuvontaan liittyviä seikkoja, joissa nuoren on mahdollista olla mukana uutta työntekijää perehdytettäessä.
Osallisuuden tunteen lisäämiseksi ei tarvita suuria muutoksia rakenteessa tai toimintatavoissa. Nuoren kokema asiantuntijuus omassa elinpiirissään voi olla uuden työntekijän perehdytystä kaupassa käynnin käytäntöihin tai nuorisokodin tilojen esittelyä. Tärkeintä on löytää nuorelle yksilöllinen tapa, jolla mahdollistetaan osallisena oleminen.
Kehittämistyön tutkimusosa toteutettiin nuorten kohdalla laadullista tutkimusta soveltaen aivoriihimenetelmän avulla ja työntekijöiden kohdalla menetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Tutkimustilanteessa mukana oli nuorisokoti Plaanissa asuvista kuudesta nuoresta neljä. Työntekijöiden ryhmähaastattelussa mukana oli nuorisokoti Plaanin neljä työntekijää, sekä yksikön esimies. Kehittämistyöhön käytetty aineisto kerättiin kesällä 2020 ja analysoitiin teemoittelumenetelmällä syksyllä 2020.
Kehittämistyön tuloksista saadun tiedon perusteella nuorisokoti Plaanissa asuvat nuoret ja työntekijät pystyivät nimeämään useita nuorisokodin arkeen liittyviä toiminnallisia, sekä neuvontaan liittyviä seikkoja, joissa nuoren on mahdollista olla mukana uutta työntekijää perehdytettäessä.
Osallisuuden tunteen lisäämiseksi ei tarvita suuria muutoksia rakenteessa tai toimintatavoissa. Nuoren kokema asiantuntijuus omassa elinpiirissään voi olla uuden työntekijän perehdytystä kaupassa käynnin käytäntöihin tai nuorisokodin tilojen esittelyä. Tärkeintä on löytää nuorelle yksilöllinen tapa, jolla mahdollistetaan osallisena oleminen.