Viisi T:tä ja rakenteellinen työ : korkeakouluopiskelijoiden ajatuksia ympäristöahdistuksen lievittämisestä
Rämö, Sirkku (2020)
Rämö, Sirkku
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528272
Tiivistelmä
Ympäristöahdistus on termi, jolla voidaan kuvata laajasti erilaisia vaikeaksi koettuja tunteita, jotka linkittyvät kiinteästi aikakauttamme leimaaviin ympäristöongelmiin. Ympäristöahdistus on ilmiö, joka on viime vuosina noussut enenevissä määrin keskusteluun, ja sen ennustetaan lisääntyvän tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista tukea korkeakouluopiskelijat toivoivat saavansa ympäristöahdistukseen. Työn tavoitteena oli tuoda esiin opiskelijoiden ajatuksia siitä, millaista tukea he kaipasivat ympäristöahdistuksen lievittämiseen ja millaisilla keinoilla he olivat onnistuneet lievittämään ympäristöahdistusta. Tutkimuksen aineisto saatiin yhteistyökumppanilta opiskelijoiden mielenterveysjärjestö Nyyti ry:ltä. Opinnäytetyössä käytettiin menetelmätriangulaatiota, jossa yhdistettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijoita olivat ympäristöahdistuksen lievittämisessä auttaneet eniten erilaiset teot ympäristön hyväksi, luonnossa liikkuminen, tiedon etsiminen ja positiiviset uutiset ympäristöön liittyen sekä ystävien ja perheenjäsenten kanssa keskustelu. Eniten opiskelijat toivoivat järjestettäväksi erilaisia toimintamahdollisuuksia, omien elämänarvojen pohtimista ohjatusti sekä aiheen käsittelyä ympäristöuhkiin erikoistuneen ammattilaisen johdolla. Opiskelijat toivat esiin paljon erilaisia tapoja, joilla ympäristöahdistusta voisi lievittää niin yksilön keinoin, ihmisten välisissä suhteissa kuin yhteiskunnallisellakin tasolla.
Opinnäytetyön tuloksista ja aiemmista kirjallisuudessa esitetyistä ympäristöahdistuksen tukikeinoista nousi tässä opinnäyteyössä esiin viisi pääteemaa ympäristöahdistuksen lievittämiseksi: toiminta, tuki, tunteiden käsittely, toivo ja tieto. Nämä teemat näyttäytyivät sekä yksilön toiminnassa, ihmisten välisissä suhteissa että yhteiskunnallisella tasolla. Näiden teemojen taustalla näyttäytyi vahvana paine rakenteelliselle työlle. Vaikuttaa siltä, että ympäristöahdistuksen tukikeinot ovat moninaisia ja vaativat kokonaisvaltaista huomiointia sosiaalialan ammatillisessa työssä. Erityisesti rakenteellisen työn rooliin on syytä kiinnittää huomiota jatkossa.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijoita olivat ympäristöahdistuksen lievittämisessä auttaneet eniten erilaiset teot ympäristön hyväksi, luonnossa liikkuminen, tiedon etsiminen ja positiiviset uutiset ympäristöön liittyen sekä ystävien ja perheenjäsenten kanssa keskustelu. Eniten opiskelijat toivoivat järjestettäväksi erilaisia toimintamahdollisuuksia, omien elämänarvojen pohtimista ohjatusti sekä aiheen käsittelyä ympäristöuhkiin erikoistuneen ammattilaisen johdolla. Opiskelijat toivat esiin paljon erilaisia tapoja, joilla ympäristöahdistusta voisi lievittää niin yksilön keinoin, ihmisten välisissä suhteissa kuin yhteiskunnallisellakin tasolla.
Opinnäytetyön tuloksista ja aiemmista kirjallisuudessa esitetyistä ympäristöahdistuksen tukikeinoista nousi tässä opinnäyteyössä esiin viisi pääteemaa ympäristöahdistuksen lievittämiseksi: toiminta, tuki, tunteiden käsittely, toivo ja tieto. Nämä teemat näyttäytyivät sekä yksilön toiminnassa, ihmisten välisissä suhteissa että yhteiskunnallisella tasolla. Näiden teemojen taustalla näyttäytyi vahvana paine rakenteelliselle työlle. Vaikuttaa siltä, että ympäristöahdistuksen tukikeinot ovat moninaisia ja vaativat kokonaisvaltaista huomiointia sosiaalialan ammatillisessa työssä. Erityisesti rakenteellisen työn rooliin on syytä kiinnittää huomiota jatkossa.