Web-sivuston käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi
Huotari, Laura (2020)
Huotari, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127695
Tiivistelmä
Hakukone on yksi verkkosivuston käyttäjistä, jonka huomioiminen sivustojen suunnittelussa on noussut merkittävään asemaan. Mobiilioptimointi on tänä päivänä tärkeää hakukoneiden tehdessä indeksoinnin vain mobiilikäyttöliittymän perusteella. Hyvä sijoitus hakutuloksissa tuo lisää käyttäjiä, mutta huono käyttöliittymä saa käyttäjän poistumaan sivulta, ja etsimään paremmin toimivan. Hakukoneet huomioivat tämän toiminnan ja vaikuttavat näin hakusijoitukseen. Hyvä käyttäjäkokemus taas vaikuttaa positiivisesti myös hakusijoitukseen.
Opinnäytetyössä tutkittiin web-sivuston käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja toteutusta sekä teknisen optimoinnin toteutusta ja niiden vaikutuksia toisiinsa. Työn toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen kalastukseen erikoistunut yritys Suomen Perhokalastus Oy.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi teknisesti optimoitu ja käyttäjäkokemuksen vahvasti huomioiva WordPress-teema yrityksen toiseen verkkokauppaan. Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä, jonka mukaan toteutukseen vaadittu tietoperusta kerättiin ennen varsinaisen toteutuksen tekoa. Kerättyä aineistoa hyödynnettiin teknisen toteutuksen teossa.
Työtä tehtäessä huomattiin, että käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi vaikuttavat suuresti toisiinsa. Opinnäytetyössä osoitettiin, että teknisen hakukoneoptimoinnin suunnittelu ja käyttäjäkokemussuunnittelu ovat yhtenäinen prosessi. Käyttäjäkokemuksen suunnittelu todettiin kuitenkin olevan ensisijaista ennen hakukoneoptimointia, sillä oikeat asiakkaat ovat sivuston loppukäyttäjiä. Tästä huolimatta loppukäyttäjien toiminnan voitiin huomata vaikuttavan suuresti hakutuloksiin.
Opinnäytetyössä tutkittiin web-sivuston käyttäjäkokemuksen suunnittelua ja toteutusta sekä teknisen optimoinnin toteutusta ja niiden vaikutuksia toisiinsa. Työn toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen kalastukseen erikoistunut yritys Suomen Perhokalastus Oy.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi teknisesti optimoitu ja käyttäjäkokemuksen vahvasti huomioiva WordPress-teema yrityksen toiseen verkkokauppaan. Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehitystyönä, jonka mukaan toteutukseen vaadittu tietoperusta kerättiin ennen varsinaisen toteutuksen tekoa. Kerättyä aineistoa hyödynnettiin teknisen toteutuksen teossa.
Työtä tehtäessä huomattiin, että käyttäjäkokemus ja hakukoneoptimointi vaikuttavat suuresti toisiinsa. Opinnäytetyössä osoitettiin, että teknisen hakukoneoptimoinnin suunnittelu ja käyttäjäkokemussuunnittelu ovat yhtenäinen prosessi. Käyttäjäkokemuksen suunnittelu todettiin kuitenkin olevan ensisijaista ennen hakukoneoptimointia, sillä oikeat asiakkaat ovat sivuston loppukäyttäjiä. Tästä huolimatta loppukäyttäjien toiminnan voitiin huomata vaikuttavan suuresti hakutuloksiin.