The design of voice user interfaces
Väyrynen, Ella (2020)
Väyrynen, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225735
Tiivistelmä
Puhekäyttöliittymän suunnittelu on jossain mielessä samanlaista kuin perinteisten graafisten käyttöliittymien suunnittelu, mutta visuaalisuuden puuttuminen tuo uusia haasteita suunnitteluun. Tämä tutkimus antaa tapoja, joiden avulla puhekäyttöliittymiä tulisi kehittää. Verkosta löytyy runsaasti tietoa puhekäyttöliittymien suunnittelusta, joista monet ovat melko samanlaisia. Online-artikkelit ovat yleensä lyhyitä ja niissä on vain vähän tietoa, kun taas viralliset asiakirjat ovat usein pitkiä ja niistä tiedon löytäminen voi olla hankalaa. Lisäksi tutkimuksessa kosketetaan ääniohjattavienlaitteiden historiaa pikaisesti. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä on otettava huomioon äänisovellusten luomisessa. Tutkimus tehdään kehitystutkimuksena kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda käsikirja, jota Creoir Oy voisi käyttää tulevien ääniohjattavien sovellusten suunnittelussa. Tutkimuksen ja annetun pohjamateriaalin perusteella rakennettiin käsikirja. Tämä käsikirja on tehty lyhyeksi, helposti luettavaksi ja ymmärrettäväksi. Tämän käyttöoppaan avulla on mahdollista luoda hyvin suunniteltu sovellus ääniohjattavalle laitteelle, seuraten sen ohjeita. Visuaalinen versio koko käsikirjasta lisättiin käsikirjan loppuun, mahdollistaen helpon ja nopean kokonaisuuden ymmärtämisen käsikirjan sisällöstä. The design for the voice user interface is in some sense similar to traditional graphical user interfaces we are used to, but the absence of visual cues brings new challenges to the mix. This thesis shows ways in which voice user interface design should be conducted. An abundance of information about voice user interface design can be found online, many of which are quite similar. The articles online tend to be short, with little information and the official documents can easily be lost into. The research starts with a brief look into the history of voice-controlled devices, so it can be easier to understand where we started from. It then starts with going through user interface design in a general sense, after which it goes into a deeper study of what needs to be concerned when the user interface is through voice. The purpose of the research was to find out what needs to be taken into accord upon creating voice applications. The research was conducted as development research using qualitative research methods. The purpose of the research was to create a manual which could be used by Creoir Oy, to design future voice applications. Based on the research and the original material, a manual was constructed. This manual was made to be short and simple to read and understand. With this manual, it is possible to create a well-designed voice user application following the steps in it. A visual version of the whole manual was added at the end of it for easier access for a quick look.