Speeduino-moottorinohjain : asennus Toyota 3ZZ-FE -moottoriin
Moisio, Pyry (2020)
Moisio, Pyry
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528302
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää avoimen lähdekoodin Speeduino-moottorinohjaimen asennus nykyaikaiseen Toyota 3ZZ-FE -moottoriin. Ensijaisena tavoitteena on saada auto ajokelpoiseksi ja mahdollisimman vastaavasti toimivaksi kuin alkuperäisellä moottorinohjaimella. Toisena tavoitteena on koostaa aiheeseen liittyvää, mutta hankalasti saatavilla olevaa tietoa helposti ymmärrettävään muotoon.
Speeduino koottiin rakennussarjasta juottamalla. Tarkoituksena oli käyttää auton alkuperäistä johtosarjaa, mutta sopiva moottorinohjaimen liitin osoittautui liian kalliiksi, joten alkuperäisen johtosarjan rinnalle asennettiin toinen purkuautosta ostettu johtosarja. Moottoriin jouduttiin tekemään sähköosien muutoksia vain asentoantureiden osalta. Asentotunnistimista saatiin toimimaan vain kampiakselin asentotunnistin, joten sekventiaalinen sytytys ja ruiskutus jäivät toteutumatta.
Moottorinohjaimen asetusten määritykset ja säätötoimenpiteet tehtiin TunerStudio-ohjelmistolla. Kustannussyistä käytettiin auton alkuperäistä kapeakaista-lambda-anturia, joten aivan täydellisiä säätöjä ei asetettu tavoitteeksi saavuttaa. Säätöjä tehtiin mm. polttoainekarttaan ja tyhjäkäyntiventtiilin säätökäyrään. Monia säätöjä jätettiin tekemättä työn kokeiluluontoisuuden vuoksi.
Työn tavoitteisiin päästiin lukuunottamatta sekventiaalista sytytystä ja ruiskutusta. Auto saatiin käynnistymään helposti ja käymään tasaista tyhjäkäyntiä. Ajossa ei tehoa huomattu puuttuvan ja moottori toimi kaikilla kierrosalueilla ilman suurempia moitteita. Opinnäytetyöraporttiin sisällytettiin muutamia teknisiä seikkoja, jotka ovat hankalasti löydettävissä kirjallisessa muodossa. The aim of this thesis was to determine the installation of open source engine controller called Speeduino to Toyota 3ZZ-FE engine. The main objective is to get car able to drive and as closely similarly working as with the original engine controller. Second objective is to join together subject related information that is difficult to find.
Speeduino was assembled by soldering. The purpose was to use original wiring harness from the vehicle but suitable coupling was too expensive. For that reason the new wiring harness was assembled next to old one. Modifications for engine components had to be done only for engine position sensors. The camshaft position was not able to work with Speeduino so sequential mode for ignition and injection wasn’t achieved.
Settings and adjustments for engine controller was made with TunerStudio program. For cost reasons the original narrow band lambda sensor was used. Complete adjustments wasn’t goal because of that. Adjustments was made among other things for fuel map and idle valve adjustment curve. Many possible adjustments wasn’t made due to the experimental nature of the thesis.
The objectives of the thesis were achieved excluding secuential ignition and injection. Engine starts up easily and runs smooth idle. When driving the engine worked well in all rpm areas without bigger problems. Also thesis includes some technical things that are hard to find in a written form.
Speeduino koottiin rakennussarjasta juottamalla. Tarkoituksena oli käyttää auton alkuperäistä johtosarjaa, mutta sopiva moottorinohjaimen liitin osoittautui liian kalliiksi, joten alkuperäisen johtosarjan rinnalle asennettiin toinen purkuautosta ostettu johtosarja. Moottoriin jouduttiin tekemään sähköosien muutoksia vain asentoantureiden osalta. Asentotunnistimista saatiin toimimaan vain kampiakselin asentotunnistin, joten sekventiaalinen sytytys ja ruiskutus jäivät toteutumatta.
Moottorinohjaimen asetusten määritykset ja säätötoimenpiteet tehtiin TunerStudio-ohjelmistolla. Kustannussyistä käytettiin auton alkuperäistä kapeakaista-lambda-anturia, joten aivan täydellisiä säätöjä ei asetettu tavoitteeksi saavuttaa. Säätöjä tehtiin mm. polttoainekarttaan ja tyhjäkäyntiventtiilin säätökäyrään. Monia säätöjä jätettiin tekemättä työn kokeiluluontoisuuden vuoksi.
Työn tavoitteisiin päästiin lukuunottamatta sekventiaalista sytytystä ja ruiskutusta. Auto saatiin käynnistymään helposti ja käymään tasaista tyhjäkäyntiä. Ajossa ei tehoa huomattu puuttuvan ja moottori toimi kaikilla kierrosalueilla ilman suurempia moitteita. Opinnäytetyöraporttiin sisällytettiin muutamia teknisiä seikkoja, jotka ovat hankalasti löydettävissä kirjallisessa muodossa.
Speeduino was assembled by soldering. The purpose was to use original wiring harness from the vehicle but suitable coupling was too expensive. For that reason the new wiring harness was assembled next to old one. Modifications for engine components had to be done only for engine position sensors. The camshaft position was not able to work with Speeduino so sequential mode for ignition and injection wasn’t achieved.
Settings and adjustments for engine controller was made with TunerStudio program. For cost reasons the original narrow band lambda sensor was used. Complete adjustments wasn’t goal because of that. Adjustments was made among other things for fuel map and idle valve adjustment curve. Many possible adjustments wasn’t made due to the experimental nature of the thesis.
The objectives of the thesis were achieved excluding secuential ignition and injection. Engine starts up easily and runs smooth idle. When driving the engine worked well in all rpm areas without bigger problems. Also thesis includes some technical things that are hard to find in a written form.