ISO 9001 -standardin mukaisen laadunhallintajärjestelmän laatiminen Constlog Oy:lle
Vuoti, Marko (2020)
Vuoti, Marko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528418
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tavoitteena on ollut laatia ISO 9001 -standardin vaatimukset täyttävä laadunhallintajärjestelmä tilaajayritys Constlog Oy:lle, joka tuottaa rakennuslogistiikka- ja työmaapalveluita. Sertifioidun laadunhallintajärjestelmän luominen tuli tilaajayritykselle ajankohtaiseksi, koska asiakasyritykset alkoivat vaatia sitä oman laadunhallintansa velvoittamina. ISO 9001 -sertifikaatilla yrityksen on helpompi vastata asiakkaidensa vaatimuksiin ja osoittaa pystyvänsä tuottamaan luvattua palvelua ja laatua. Standardisoinnilla tilaajayrityksen on tarkoitus saada etua kilpailijoihin nähden tiukkenevassa markkinatilanteessa.
Tilanteessa, jossa laadunhallintajärjestelmää alettiin laatia, tilaajayrityksen viime vuosien merkittävä kasvu oli aiheuttanut haasteita sen organisaatiorakenteelle. Kasvun myötä tarve yhdenmukaistaa toimintatapoja oli ajankohtainen. ISO 9001 -standardin mukaisella laadunhallintajärjestelmällä pyrittiin saamaan myös selkeyttä yritystoiminnan johtamiseen ja prosessinhallintaan.
Opinnäytetyöni teoreettinen taustoitus koostuu ISO 9001 -standardin vaatimusten ja auditointikäytäntöjen esittelystä. Lisäksi laadunhallintajärjestelmän kontekstina tarkastellaan yrityksen toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä. Työn loppupuolella esitellään vaiheittain, kuinka laadunhallintajärjestelmä laadittiin tilaajayritykselle.
Tilanteessa, jossa laadunhallintajärjestelmää alettiin laatia, tilaajayrityksen viime vuosien merkittävä kasvu oli aiheuttanut haasteita sen organisaatiorakenteelle. Kasvun myötä tarve yhdenmukaistaa toimintatapoja oli ajankohtainen. ISO 9001 -standardin mukaisella laadunhallintajärjestelmällä pyrittiin saamaan myös selkeyttä yritystoiminnan johtamiseen ja prosessinhallintaan.
Opinnäytetyöni teoreettinen taustoitus koostuu ISO 9001 -standardin vaatimusten ja auditointikäytäntöjen esittelystä. Lisäksi laadunhallintajärjestelmän kontekstina tarkastellaan yrityksen toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä. Työn loppupuolella esitellään vaiheittain, kuinka laadunhallintajärjestelmä laadittiin tilaajayritykselle.