Opetuspelin suunnittelupohja perusopetukseen
Tenokoski, Mika (2020)
Tenokoski, Mika
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää suunnittelupohja peruskouluun suunnatuille opetuspeleille. Suunnittelupohjan tavoitteena oli toimia ajattelun tukena suunnittelun alkuvaiheessa ja apuna pelinkehitystiimin kommunikaatiossa. Ajatus kyseisen opinnäytetyön kehittämiseen syntyi harjoittelussa, jossa toteutettiin matematiikan opetuspeliä peruskouluun.
Opinnäytetyön teoria koottiin pedagogiikan suunnittelua varten kasvatustieteellisistä lähteistä ja pelisuunnittelua varten pelisuunnittelun perusteoksista, artikkeleista ja alan ammattilaisten suunnittelufilosofisista näkemyksistä. Suunnittelupohjan ulkoasuun otettiin vaikutteita Business Model Canvas -työkalusta, joka on tarkoitettu liiketoimintamallien suunnitteluun ja testaamiseen.
Suunnittelupohjassa otettiin huomioon opetuspelin suunnitteluun tarvittavat perusasiat. Nämä kattoivat pedagogisen tavoitteen suunnittelun ja pelin suunnittelun alkuvaiheessa huomioon otettavat aiheet. Suunnittelupohjan lisäksi opinnäytetyössä tehtiin käyttöohjeet kyseisen pohjan käyttöön. Nämä käyttöohjeet jakautuivat pitkään käyttöohjeeseen, lyhyeen käyttöohjeeseen ja esimerkkipeliin.
Pitkässä ohjeessa avattiin pelisuunnitteluun ja pedagogiaan liittyviä käsitteitä, sekä tarjottiin suunnitteluun auttavia esimerkkejä ja menetelmiä. Lyhyt ohje toimi nopeana muistilistana siihen, mitä suunnittelupohjaan tulisi täyttää. Esimerkkipeli toimi esimerkkinä siitä, millaisen pelin kyseisellä pohjalla voisi suunnitella.
Opinnäytetyön teoria koottiin pedagogiikan suunnittelua varten kasvatustieteellisistä lähteistä ja pelisuunnittelua varten pelisuunnittelun perusteoksista, artikkeleista ja alan ammattilaisten suunnittelufilosofisista näkemyksistä. Suunnittelupohjan ulkoasuun otettiin vaikutteita Business Model Canvas -työkalusta, joka on tarkoitettu liiketoimintamallien suunnitteluun ja testaamiseen.
Suunnittelupohjassa otettiin huomioon opetuspelin suunnitteluun tarvittavat perusasiat. Nämä kattoivat pedagogisen tavoitteen suunnittelun ja pelin suunnittelun alkuvaiheessa huomioon otettavat aiheet. Suunnittelupohjan lisäksi opinnäytetyössä tehtiin käyttöohjeet kyseisen pohjan käyttöön. Nämä käyttöohjeet jakautuivat pitkään käyttöohjeeseen, lyhyeen käyttöohjeeseen ja esimerkkipeliin.
Pitkässä ohjeessa avattiin pelisuunnitteluun ja pedagogiaan liittyviä käsitteitä, sekä tarjottiin suunnitteluun auttavia esimerkkejä ja menetelmiä. Lyhyt ohje toimi nopeana muistilistana siihen, mitä suunnittelupohjaan tulisi täyttää. Esimerkkipeli toimi esimerkkinä siitä, millaisen pelin kyseisellä pohjalla voisi suunnitella.