Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vaikuttajamarkkinoinnin ansaintalogiikka : vaikuttajan näkökulma

Eichenberger, Anniina (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.883Mt)
Lataukset: 


Eichenberger, Anniina
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sosiaalisessa mediassa toteutettavien kaupallisten yhteistöiden hinnoittelua ja toimintatapoja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Vaikuttajien ansaintalogiikasta ei ole tiettävästi Suomessa tehty vastaavaa tutkimusta. Tavoitteena oli tuottaa uutta, merkityksellistä tietoa sekä havainnollisia malleja vaikuttajien ansaintaa kuvaavasta toiminnasta. Lisäksi testattiin hypoteesia vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyöhinnan laskentakaavasta. Opinnäytetyöllä ei ole ollut toimeksiantajaa.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen keinoin. Tiedonke- ruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta ja asiantuntijahaastatteluja sekä omia havaintoja. Verkossa järjestetty kyselytutkimus kohdennettiin sosiaalisen median vaikuttajille, joille annettiin mahdollisuus vastata anonyymisti. Taustakysymysten lisäksi vaikuttajilta selvitettiin sisällöntuotantoon, hinnoitteluun, yhteistyötoimintaan sekä pääkanavan tunnuslukuihin liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös vaikuttajien kokemuksia ja odotuksia kaupallisiin yhteistöihin liittyen. Kyselytutkimukseen vastasi 69 vaikuttajaa, joiden seuraaja-, lukija- tai katsojamäärät vaihtelevat sadoista kymmeniin tuhansiin.

Tutkimustulosten perusteella selvisi, paljonko mikro- ja megavaikuttajat laskuttavat yksittäisestä julkaisusta ja millaiset ovat vuositulot eri vaikuttajaryhmissä. Tulokset osoittavat, että kaupallisiin yhteistöihin liittyy useita yhteiskunnallisesti ongelmallisia piirteitä. Vaikuttajamarkkinointi näyttäytyy modernina oravannahkakauppana. Enemmistö muun muassa tämän tutkimuksen vastaajista kertoi tuottavansa kaupallista sisältöä tuotekorvauksia vastaan. Yleisellä tasolla hinnoitteluun liittyy epävarmuutta, joka heijastelee tunnuslukuja, kustannusrakennetta, hinnoitteluperiaatteita ja yksinyrittämistä koskevina haasteina.

Työn tuloksena syntyi vaikuttajamarkkinointiin suuntaa antava hinnoittelukaava sekä kuvaukset vaikuttajien ansaintamallista, toimialan kolmitahoisesta vaikuttavuudesta, hinnoittelurakenteesta ja hinnoittelupyramidista. Opinnäyte työ sisältää myös kehittämisehdotuksia. Työ ja tutkimustulokset on tarkoitettu vaikuttajille sekä kaupallisesta yhteistyöstä kiinnostuneille tahoille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste