Z-sukupolvi rekrytoinnissa
Saari, Susanna (2020)
Saari, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528464
Tiivistelmä
Z-sukupolvelle tarkoitetaan vuosina 1996–2010 syntyneitä nuoria, jotka ovat täysin uusi sukupolvi työelämässä. Z-sukupolvi on syntynyt keskelle digiaikaa, talouskriisiä, terrorismia ja ilmastonmuutosta. Nämä erilaiset hallitsevat globaalit kriisit ja epävarma poliittinen tilanne ovat olleet aina siis läsnä nuorien elämässä, jotka ovat muovanneet Zsukupolven arvoja ja maailmankuvaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Z-sukupolven työelämäodotuksia, rekrytointia ja sitä, miten Z-sukupolven rekrytointia voisi kehittää. Teoriaosuudessa tarkastellaan Z-sukupolven arvoja ja työelämäodotuksia. Tämän jälkeen keskitytään rekrytointiin sekä rekrytointiprosessiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastatteluilla. Haastateltavaksi valittiin neljä eri rekrytoinnin parissa aktiivisesti työskentelevää henkilöä, jotka ovat rekrytoineet Z-sukupolven nuoria. Teemahaastattelut toteutettiin ennalta sovittuna haastatteluaikoina. Haastattelut toteutettiin puhelin- ja videohaastatteluina vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Vastaukset litterointiin tekstimuotoon, jotta niitä pystyttiin analysoimaan ja tulkitsemaan paremmin. Analyyseissä tuotiin esille vastauksista ilmeneviä mielipiteitä ja johtopäätöksiä, joista pystyy tulkitsemaan Z-sukupolven tunnistettavia työelämäodotuksia sekä heidän rekrytointiaan.
Tulosten mukaan Z-sukupolven arvot ja työelämäodotukset ovat hyvin tunnistettu. Zsukupolven nuoret pitävät erittäin suuressa arvostuksessa työyhteisöä, matalaa hierarkiaa, joustavia työaikoja ja työsuhde-etuja. Lisäksi työn luonteen tulee tuottaa iloa ja suurta tyydytystä. Jo rekrytointivaiheessa tulisikin käydä vuorovaikutteista ja avointa keskustelua työelämäodotuksista ja sen vaatimuksista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Zsukupolven vahva digitaalisuus näkyy myös rekrytoinnissa, sillä Z-sukupolven nuoria on esimerkiksi vaikea tavoittaa perinteisien kanavien kautta. Tulosten mukaan Zsukupolven rekrytoinnissa pitäisikin kiinnittää huomiota nuorien tavoitettavuuteen sekä käytettävä nykyaikaisia ja teknologialäheisiä rekrytointimenetelmiä. Z-sukupolven tavoittamiseksi rekrytoijien pitäisi rohkeasti enemmän käyttää asiantuntevasti nuorille tärkeitä kanavia ja hyödyntää hyväksi havaittua korkeakouluyhteistyötä enemmän.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Z-sukupolven työelämäodotuksia, rekrytointia ja sitä, miten Z-sukupolven rekrytointia voisi kehittää. Teoriaosuudessa tarkastellaan Z-sukupolven arvoja ja työelämäodotuksia. Tämän jälkeen keskitytään rekrytointiin sekä rekrytointiprosessiin.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, teemahaastatteluilla. Haastateltavaksi valittiin neljä eri rekrytoinnin parissa aktiivisesti työskentelevää henkilöä, jotka ovat rekrytoineet Z-sukupolven nuoria. Teemahaastattelut toteutettiin ennalta sovittuna haastatteluaikoina. Haastattelut toteutettiin puhelin- ja videohaastatteluina vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Vastaukset litterointiin tekstimuotoon, jotta niitä pystyttiin analysoimaan ja tulkitsemaan paremmin. Analyyseissä tuotiin esille vastauksista ilmeneviä mielipiteitä ja johtopäätöksiä, joista pystyy tulkitsemaan Z-sukupolven tunnistettavia työelämäodotuksia sekä heidän rekrytointiaan.
Tulosten mukaan Z-sukupolven arvot ja työelämäodotukset ovat hyvin tunnistettu. Zsukupolven nuoret pitävät erittäin suuressa arvostuksessa työyhteisöä, matalaa hierarkiaa, joustavia työaikoja ja työsuhde-etuja. Lisäksi työn luonteen tulee tuottaa iloa ja suurta tyydytystä. Jo rekrytointivaiheessa tulisikin käydä vuorovaikutteista ja avointa keskustelua työelämäodotuksista ja sen vaatimuksista. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Zsukupolven vahva digitaalisuus näkyy myös rekrytoinnissa, sillä Z-sukupolven nuoria on esimerkiksi vaikea tavoittaa perinteisien kanavien kautta. Tulosten mukaan Zsukupolven rekrytoinnissa pitäisikin kiinnittää huomiota nuorien tavoitettavuuteen sekä käytettävä nykyaikaisia ja teknologialäheisiä rekrytointimenetelmiä. Z-sukupolven tavoittamiseksi rekrytoijien pitäisi rohkeasti enemmän käyttää asiantuntevasti nuorille tärkeitä kanavia ja hyödyntää hyväksi havaittua korkeakouluyhteistyötä enemmän.