Leadership practices supporting learning and competence of teams in a retail organisation : case study
Hervanto, Sini (2020)
Hervanto, Sini
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528438
Tiivistelmä
Organisaatioiden kyky oppia ja tukea henkilöstön osaamisen kehittämistä ovat menestyksekkään ja jäsentensä mukana kasvavan yritystoiminnan kulmakiviä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, missä määrin tutkimuksen kohteena olevan organisaation johtamiskäytänteet ja esihenkilöiden yhteistoiminta ovat yhteneväisiä oppivan organisaation tunnusmerkkien kanssa. Organisaation oppimista, osaamisen johtamista sekä tiedonhallintaa koskevaan kirjallisuuteen ja tutkimustyöhön perehdyttiin laajalti, jotta teoriakehys primaaridatan keräämiseksi voitiin muodostaa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla myyntiosastojen esihenkilöitä Suomessa sijaitsevassa vähittäiskaupan alan myyntiyksikössä, joka on osa kansainvälistä organisaatiota.
Tavoitteena oli saada selville, kuinka osastojen esihenkilöt oppivat ja kuinka he tiiminä tekevät yhteistyötä päivittäisen työn ohella. Toisena tavoitteena oli tutkia näiden toimintojen yhteyttä oppimisen ja osaamisen tukemiseen johdettavissa tiimeissä. Tavoitteena oli myös määrittää tekijöitä, jotka mahdollisesti tukevat tai haittaavat oppimista ja osaamisen kehittämistä organisaatiossa verraten aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina koostuen seuraavista teemoista: esihenkilö organisaatiossa, kollektiivinen oppiminen ja yhteistyö sekä tiedon ja osaamisen jakaminen.
Tutkimus osoitti, että organisaation esihenkilöt oppivat pääosin työn ohessa sekä läheisessä yhteistyössä, yleensä ongelmanratkaisuun perustuvissa epämuodollisissa tilanteissa. Merkittävimmät oppimiseen vaikuttavat tekijät ovat digitaalinen osaaminen ja muutosvauhti. Nopeasti tapahtuvat yhteiskunnalliset ja tekniset muutokset yhdistettynä hektiseen kaupan alan työympäristöön luovat haasteelliset olosuhteet merkittävien oppimiskokemuksien sisällyttämiselle työpäivään. Tutkimus osoitti, että informaation yltäkylläisyys ja puutteellinen digitaalinen osaaminen vaikuttavat negatiivisesti oppimiseen ja osaamisen kehittymiseen. Tutkimuksen mukaan oppiminen sekä osaamisen kehittyminen on tehokkainta silloin, kun työssä on runsaasti mahdollisuuksia kollektiiviseen reflektointiin ja kokemusten jakamiseen. Tutkimus osoitti myös, että organisaation kollektiivista osaamista voidaan kehittää mahdollistamalla läheinen yhteistyö, joka tukee hiljaisen, kokemusperäisen tiedon ja osaamisen jakamista. Organisations’ ability to learn and support the competence of their people are essential in maintaining a successful business that keeps growing together with its staff. The purpose of this research was to study the leadership and collaboration practices in the case company to identify how they reflect the suggested prerequisites and conditions for a learning organisation. Literature on organisational learning and management of competence and knowledge were widely studied to formulate a framework for gathering primary data. The empirical research was carried out in a Finnish sales unit of an international retail organisation, focusing on department managers working in the sales function of the case company.
The aim was to find out how department managers in the case company learn and how they share and collaborate as a team. Another aim was to study how these practices are connected to the supporting of learning and competence of their teams. This research aimed to identify practices or conditions that might be supporting or hindering organisational learning and competence development among department managers according to the selected theoretical framework derived from the literature review. Qualitative measures were used to collect the primary data with semi-structured interviews that consisted of three themes: leader in the organisation, collective learning and collaboration and sharing knowledge and competence.
The research showed that sales department managers in the case company mainly learn in the flow of work and while collaborating during informal encounters that mostly focus on problem solving. Two overarching themes rising from the data as main circumstantial factors affecting learning were digital competence and the pace of change. The pace of social and technical changes combined with the hectic work circumstances in a retail organisation can be a challenging environment to incorporate meaningful learning opportunities. The study showed that the abundance of information and inadequate digital competence have a negative impact on learning and building competence. The research indicates that most efficient learning and competence development is ensured by providing plenty opportunities for collective reflection and sharing. It was found that enabling live collaboration where tacit competence and knowledge can be shared improve the collective competence.
Tavoitteena oli saada selville, kuinka osastojen esihenkilöt oppivat ja kuinka he tiiminä tekevät yhteistyötä päivittäisen työn ohella. Toisena tavoitteena oli tutkia näiden toimintojen yhteyttä oppimisen ja osaamisen tukemiseen johdettavissa tiimeissä. Tavoitteena oli myös määrittää tekijöitä, jotka mahdollisesti tukevat tai haittaavat oppimista ja osaamisen kehittämistä organisaatiossa verraten aiheesta tehtyihin tutkimuksiin. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina koostuen seuraavista teemoista: esihenkilö organisaatiossa, kollektiivinen oppiminen ja yhteistyö sekä tiedon ja osaamisen jakaminen.
Tutkimus osoitti, että organisaation esihenkilöt oppivat pääosin työn ohessa sekä läheisessä yhteistyössä, yleensä ongelmanratkaisuun perustuvissa epämuodollisissa tilanteissa. Merkittävimmät oppimiseen vaikuttavat tekijät ovat digitaalinen osaaminen ja muutosvauhti. Nopeasti tapahtuvat yhteiskunnalliset ja tekniset muutokset yhdistettynä hektiseen kaupan alan työympäristöön luovat haasteelliset olosuhteet merkittävien oppimiskokemuksien sisällyttämiselle työpäivään. Tutkimus osoitti, että informaation yltäkylläisyys ja puutteellinen digitaalinen osaaminen vaikuttavat negatiivisesti oppimiseen ja osaamisen kehittymiseen. Tutkimuksen mukaan oppiminen sekä osaamisen kehittyminen on tehokkainta silloin, kun työssä on runsaasti mahdollisuuksia kollektiiviseen reflektointiin ja kokemusten jakamiseen. Tutkimus osoitti myös, että organisaation kollektiivista osaamista voidaan kehittää mahdollistamalla läheinen yhteistyö, joka tukee hiljaisen, kokemusperäisen tiedon ja osaamisen jakamista.
The aim was to find out how department managers in the case company learn and how they share and collaborate as a team. Another aim was to study how these practices are connected to the supporting of learning and competence of their teams. This research aimed to identify practices or conditions that might be supporting or hindering organisational learning and competence development among department managers according to the selected theoretical framework derived from the literature review. Qualitative measures were used to collect the primary data with semi-structured interviews that consisted of three themes: leader in the organisation, collective learning and collaboration and sharing knowledge and competence.
The research showed that sales department managers in the case company mainly learn in the flow of work and while collaborating during informal encounters that mostly focus on problem solving. Two overarching themes rising from the data as main circumstantial factors affecting learning were digital competence and the pace of change. The pace of social and technical changes combined with the hectic work circumstances in a retail organisation can be a challenging environment to incorporate meaningful learning opportunities. The study showed that the abundance of information and inadequate digital competence have a negative impact on learning and building competence. The research indicates that most efficient learning and competence development is ensured by providing plenty opportunities for collective reflection and sharing. It was found that enabling live collaboration where tacit competence and knowledge can be shared improve the collective competence.