Tunteiden värittämä : Työkalupakki kehitysvammaisten nuorten tunnetaitojen tukemiseksi ammatillisessa erityisoppilaitoksessa
Lehtinen, Tarina (2020)
Lehtinen, Tarina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528444
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tuotettiin Kiipulan ammattiopiston Hermiankadun toimipisteeseen tunnetaitoja käsittelevä työkalupakki. Tavoitteena oli selvittää kehitysvammaisten opiskelijoiden tuen tarvetta tunnetaitojen näkökulmasta ja vastata niihin tunnetaitoja vahvistavien menetelmien ja tehtävien avulla. Työkalupakin kokoamisen lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin neljä tunnetaitopajaa, jossa menetelmät ja tehtävät testattiin käytännössä. Laadullisessa toimintatutkimuksessa aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella Hermiankadun opettajilta, ohjaajilta sekä avustajilta. Aineisto analysoitiin sekä sisällönanalyysillä että teemoittelulla. Työkalupakkiin valitut menetelmät perusteltiin aineiston ja teorian valossa. Työkalupakista muodostui valmis ryhmätoiminnan kokonaisuus, joka sisälsi tunnetaitotehtäviä, niihin tarvittavia välineitä ja materiaalia sekä ohjeita.
Johtopäätöksissä todettiin, että ryhmän heterogeenisyys ja koko vaikuttivat tunnetaitoharjoitusten ohjaamiseen. Tehtävät olivat muokattavissa opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Opiskelijoihin etukäteen tutustuminen ja tehtävien käytännön testaaminen koettiin eduksi opinnäytetyöprosessissa. Tunnetaitopakiksi nimetty työkalupakki luovutettiin tunnetaitopajojen jälkeen Hermiankadun toimipisteen käyttöön. Todettiin, että tehtävien ohella myös tunnetaitojen harjoittelu oppilaitoksen arjessa olisi tunnetaitojen vahvistamisen näkökulmasta tärkeää.
Johtopäätöksissä todettiin, että ryhmän heterogeenisyys ja koko vaikuttivat tunnetaitoharjoitusten ohjaamiseen. Tehtävät olivat muokattavissa opiskelijoiden yksilöllisten tarpeiden mukaan. Opiskelijoihin etukäteen tutustuminen ja tehtävien käytännön testaaminen koettiin eduksi opinnäytetyöprosessissa. Tunnetaitopakiksi nimetty työkalupakki luovutettiin tunnetaitopajojen jälkeen Hermiankadun toimipisteen käyttöön. Todettiin, että tehtävien ohella myös tunnetaitojen harjoittelu oppilaitoksen arjessa olisi tunnetaitojen vahvistamisen näkökulmasta tärkeää.