Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Podcastin ansaintalogiikan jäljillä

Murtomäki, Toni (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.587Mt)
Lataukset: 


Murtomäki, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528313
Tiivistelmä
Podcast on audiomedian muoto, joka on kasvattanut suosiota 2010-luvun loppupuolella. Ne alkoivat yleistymään Suomessa vuosina 2018–2019 ja niitä tuottavat niin mediayritykset, yritykset, yhdistykset kuin yksityishenkilöt. Noin miljoona Suomalaista kuuntelee podcasteja.
Työn tavoitteena on tutkia podcasteja audiomediana ja ilmiönä, niiden suosion taustoja sekä pohtia sitä, vakiinnuttavatko podcastit oman paikkansa muiden mediamuotojen rinnalla. Lisäksi tarkastellaan julkaisualustoja, julkaisupalveluita ja genrejä. Perehdytään myös ansaintalogiikkaan ja siihen, kuinka podcastilla voi tienata elantonsa. Opinnäytteen ohessa on laadittu toimeksiantajalle Seinäjoen Rytmi-Instituutille podcast-opas.
Opinnäytteessä ilmeni, että podcastit ovat tulleet jäädäkseen ja tulevaisuudessa vakiinnuttavat paikkansa audiomedian muotona. Podcasteilla on suuri kaupallinen potentiaali ja niillä voi myös työllistyä. Podcastien parissa voi työskennellä mediataloissa, tuotantoyhtiöissä, yrityksissä tai vaikkapa toiminimellä. Hyvin suunniteltu ja yrityksen imagolle sopiva podcast tuo yritystä lähemmäksi sen asiakkaita.
Tutkimustuloksia voi soveltaa oman podcastin tekemiseen sekä sen markkinoimiseen. Tuloksista on myös hyötyä yrityksille ja yhteisöille, sillä niillä pystytään osoittamaan podcastin mahdollisuudet yritys- ja yhteisötoiminnassa. Podcasteilla voi tavoitella rajatumpaa kohderyhmää. Tuloksista pystytään myös toteamaan, että podcasteja voidaan tehdä monella eri tavalla, moneen eri käyttötarkoitukseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste