Handbok – CREAR digitalt verktyg för utvärdering av servicebehovet
Editoija
Kasurinen, Helena
Launikari, Mika
Vuorinen, Raimo
Laakkonen, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-603-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-603-7
Tiivistelmä
För att stärka studerandenas välbefinnande, agentskap och resiliens har man inom projektet RETU Resiliens och framtidstro (ESF, 2018–2020) utvecklat ett digitalt verktyg för utvärdering av servicebehovet CREAR (https://crear.fi/). Det är ett verktyg för tidig identifiering och avsett för att användas av experter inom handledning, undervisning och studievård samt andra yrkesutbildade inom informations-, rådgivnings- och handledningstjänster. CREAR ger en snabb och tillförlitlig helhetsbild av den aktuella situationen. Utifrån resultatet bedöms behovet av stöd. Detta gör det möjligt att erbjuda hjälp i rätt tid och på rätt sätt.
I denna handbok presenteras CREAR-utvärderingsverktyget samt dess olika användningssituationer och tillämpningssätt. Dessutom berättas om den forskning och teoretiska modellering som ligger till grund för utvärderingsverktyget. I publikationen beskrivs också nationella och internationella mål för handledningen och rådgivningen samt hur de senaste utbildnings- och arbetsmarknadspolitiska riktlinjerna påverkar handledningens ställning och utveckling och en jämlik tillgång till handledningstjänster via flera kanaler i vårt land under de närmaste åren. Denna handbok påskyndar ibruktagandet och integrationen av CREAR-utvärderingsverktyget som en del av handledningens, undervisningens och elevvårdens vardag vid läroanstalterna samt kundarbetet inom andra rådgivnings- och handledningstjänster i Finland.
I denna handbok presenteras CREAR-utvärderingsverktyget samt dess olika användningssituationer och tillämpningssätt. Dessutom berättas om den forskning och teoretiska modellering som ligger till grund för utvärderingsverktyget. I publikationen beskrivs också nationella och internationella mål för handledningen och rådgivningen samt hur de senaste utbildnings- och arbetsmarknadspolitiska riktlinjerna påverkar handledningens ställning och utveckling och en jämlik tillgång till handledningstjänster via flera kanaler i vårt land under de närmaste åren. Denna handbok påskyndar ibruktagandet och integrationen av CREAR-utvärderingsverktyget som en del av handledningens, undervisningens och elevvårdens vardag vid läroanstalterna samt kundarbetet inom andra rådgivnings- och handledningstjänster i Finland.