Sähköisen ostolaskujen käsittelyjärjestelmän käytettävyystestaus
Etuaro, Mari (2020)
Etuaro, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528498
Tiivistelmä
Tilitoimistoalalla on paljon hintakilpailua, mikä vaikuttaa tilitoimistojen saamaan katteeseen. Tähän haasteeseen avuksi on taloushallintoprosessien automatisointi, kuten koneälyn sekä ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen.
Tässä työssä esitellyn tutkimuksen toimeksiantaja oli suomalainen tilitoimisto Yritys X. Yritys on kehittänyt oman sähköisen ostolaskujen käsittelyjärjestelmän, koska heidän käytössään olleet käsittelyjärjestelmät eivät vastanneet heidän tarpeisiinsa. Heidän kehittämässään järjestelmässä on hyödynnetty koneälyä.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia Yritys X:n ostolaskujen käsittelyjärjestelmän käytettävyyttä ja tämän perusteella antaa parannusehdotuksia. Tutkimus rajattiin koskemaan niitä vaiheita, joita Yritys X:n palvelutiimi hoitaa, eli laskun tietojen tarkastaminen, tiliöinti ja lähettäminen hyväksyntäkierrokseen.
Teoriaosio keskittyi sähköiseen ostolaskujen käsittelyprosessiin, joka taloushallinnon näkökulmasta alkaa ostolaskun vastaanottamisesta ja päättyy maksatukseen ja täsmäyttämiseen. Lisäksi teoriaosiossa käytiin läpi, mitä käytettävyys on ja millä tavoin sitä voidaan tutkia, kuten käytettävyystestauksen tekemällä tai hyödyntämällä ääneenajattelumenetelmää.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin teorian perusteella käytettävyystestaus ja sen tueksi ääneenajattelu ja haastattelu. Käytettävyystestaukset toteutettiin kahden päivän aikana ja niissä käytettiin koehenkilöinä Yritys X:n palvelutiimin jäseniä.
Testausten tulosten perusteella järjestelmä oli toimiva, mutta käytettävyydestä löytyi kuitenkin parannettavaa. Tulokset esitettiin taulukossa, jossa ne oli luokiteltu havaintojen lukumäärän ja kriittisyyden perusteella. Tuloksia analysoimalla koostettiin kehitysehdotuksia järjestelmän käytettävyyden parantamiseksi.
Tässä työssä esitellyn tutkimuksen toimeksiantaja oli suomalainen tilitoimisto Yritys X. Yritys on kehittänyt oman sähköisen ostolaskujen käsittelyjärjestelmän, koska heidän käytössään olleet käsittelyjärjestelmät eivät vastanneet heidän tarpeisiinsa. Heidän kehittämässään järjestelmässä on hyödynnetty koneälyä.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia Yritys X:n ostolaskujen käsittelyjärjestelmän käytettävyyttä ja tämän perusteella antaa parannusehdotuksia. Tutkimus rajattiin koskemaan niitä vaiheita, joita Yritys X:n palvelutiimi hoitaa, eli laskun tietojen tarkastaminen, tiliöinti ja lähettäminen hyväksyntäkierrokseen.
Teoriaosio keskittyi sähköiseen ostolaskujen käsittelyprosessiin, joka taloushallinnon näkökulmasta alkaa ostolaskun vastaanottamisesta ja päättyy maksatukseen ja täsmäyttämiseen. Lisäksi teoriaosiossa käytiin läpi, mitä käytettävyys on ja millä tavoin sitä voidaan tutkia, kuten käytettävyystestauksen tekemällä tai hyödyntämällä ääneenajattelumenetelmää.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin teorian perusteella käytettävyystestaus ja sen tueksi ääneenajattelu ja haastattelu. Käytettävyystestaukset toteutettiin kahden päivän aikana ja niissä käytettiin koehenkilöinä Yritys X:n palvelutiimin jäseniä.
Testausten tulosten perusteella järjestelmä oli toimiva, mutta käytettävyydestä löytyi kuitenkin parannettavaa. Tulokset esitettiin taulukossa, jossa ne oli luokiteltu havaintojen lukumäärän ja kriittisyyden perusteella. Tuloksia analysoimalla koostettiin kehitysehdotuksia järjestelmän käytettävyyden parantamiseksi.