Influerarmarknadsföring via Youtube-kanalerEn kvantitativ studie bland finlandssvenska ungdomar vid yrkeshögskolan Novia
Mänty, Toni (2020)
Mänty, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528344
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tutkia missä mittasuhteessa vaikuttajamarkkinointi Youtube:ssa toimii nuorilla suomenruotsalaisilla AMK Noviassa. Halusin tutkia,onko tavallista, että tämä kohderyhmä ostaa tuotteita, jotka suositellaan Youtube:n kanavilla, ja kuinka usein. On tullut esille, että perinteinen markkinointi ei enää ole niin tehokas, kun kohderyhmä on nuoriso. Tämän takia halusin tutkia, mikäli vaikuttajamarkkinointi sosiaalisissa medioissa ja varsinkin Youtube:ssa voisi olla parempi markkinointityökalu. Teoriaosuudessa käsitellään perinteinen markkinointiteoria markkinointimixstä ja kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Se kuvailee mitä markkinointimixja edistäminen tai markkinointikommunikaatio on. Lisäksi työ käsittelee kuluttajien ostokäyttäytymistä. Se kuvailee mitä se on ja miltä prosessi näyttää kun asiakas ostaa tuotteen tai palvelun.
Teoriaosuudessa käsitellään myös nykyaikaisempaa markkinointikonseptia kuten vaikuttajamarkkinointia ja markkinointia Youtube:ssa. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin myös kysely Google Formsilla ja tämä antoi 442 vastausta. Tiedolla,joka kerättiin suomenruotsalaisilta opiskelijoilta AMK Noviassa, työ kuvailee kuinka tehokas vaikuttajamarkkinointi Youtube:ssa on suomenruotsalaisiin opiskelijoihin Noviassa ja kuinka uskottavana tämä kohderyhmä pitää vaikuttajamarkkinointi.
Teoriaosuudessa käsitellään myös nykyaikaisempaa markkinointikonseptia kuten vaikuttajamarkkinointia ja markkinointia Youtube:ssa. Opinnäytetyön yhteydessä tehtiin myös kysely Google Formsilla ja tämä antoi 442 vastausta. Tiedolla,joka kerättiin suomenruotsalaisilta opiskelijoilta AMK Noviassa, työ kuvailee kuinka tehokas vaikuttajamarkkinointi Youtube:ssa on suomenruotsalaisiin opiskelijoihin Noviassa ja kuinka uskottavana tämä kohderyhmä pitää vaikuttajamarkkinointi.