Huvudkursen - En marknadsundersökning för Martin Wegelius-institutet
Råman, Carolina (2020)
Lataukset:
Råman, Carolina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528351
Tiivistelmä
Detta arbete är ett beställningsarbete av Martin Wegelius-institutet och är en marknadsundersökning för huvudkursen i musik organiserad i samarbete mellan Martin Wegelius-institutet och Västra Nylands Folkhögskola. Målet med undersökningen är att ta reda på orsakerna till det sjunkande deltagarantalet på kursen. Målet är även att klargöra såväl deltagarnas som icke-deltagarnas behov, krav och önskemål för en kurs som denna, samt icke-deltagarnas tidigare kunskap om kursen. Materialet samlas in genom två olika enkäter som skickas ut till kursdeltagare mellan åren 2017–2019 samt till elever och föräldrar på svensk- och tvåspråkiga musikinstitut runtom Finland. Genom semistrukturerade intervjuer med tidigare samt nuvarande kursrektorer och kurskoordinatorn identifieras även problemområden och utvecklingsbehov för kursen. Arbetet avgränsas till att endast fokusera på kursdeltagarna mellan 2017–2019 då det är mellan dessa år deltagarantalet börjat sjunka. Arbetet fokuserar endast på huvudkursen och inte de övriga musikkurserna organiserade av institutet. Resultatet av undersökningen visar att det sjunkande deltagarantalet dels beror på samhälleliga faktorer, generationsskifte och kursstruktur och dels på informationsbrist samt nischklyfta och konkurrens. Arbetet erbjuder Martin Wegelius-institutet utvecklingsförslag för innehåll och marknadsföringen av kursen baserat på både den insamlade informationen samt på teori inom konceptstyrd utveckling och marknadsföring. Marknadsföringsteorin fokuserar på marknadsmixen samt digital marknadsföring. Utvecklingsförslagen innefattar bland annat utökat kursinnehåll, ändrad kursstruktur, starkare dialog med målgruppen och musikinstituten samt större satsning på den digitala markandsföringen i form av onlineannonsering, sökordsoptimering samt skapandet av promotionsvideo. Syftet med detta arbete är att Martin Wegelius-institutet ska kunna skapa en förståelse för målgruppen och kunna dra nytta av de presenterade utvecklingsförslagen vid vidare utveckling av huvudkursen.