Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ett steg mot den digitala spelvärlden?

Streng, Sebastian (2020)

 
Avaa tiedosto
Ett steg mot den digitala framtiden? (878.4Kt)
Lataukset: 


Streng, Sebastian
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121528352
Tiivistelmä
Dagens värld är digital. Detta är inget undantag då det gäller spelvärlden. De fysiska konsolspelskopiorna har länge varit den vanligare versionen bland konsumenten, men företagen har kraftigt kört framåt tanken om den digitala framtiden. I denna undersökning tas reda på konsumentens relation mellan digitala och fysiska konsolspelkopior. I arbetet besvaras de följande frågor: Vad är konsumentens preferens mellan de två och vilka är de viktigaste fördelarna? Hur ser konsumenten framtiden inom konsolspel och konsoler och vad är tankarna bland nylanserade PlayStation 5 samt Xbox Series X. Syftet är att få en bild av framtiden bland konsolspel genom att samla in svar och analysera dem. I arbetet undersöks inte olika typer av spel till exempel free to play eller pay to play. Spelföretagens affärs/marknadsföringsmodeller beaktas ej. I arbetet används material av följande relevanta bolag: EA, Activision
 
Blizzard och Take- Two Interactive. Liknande undersökningar som tidigare gjorts inom samma ämne har också använts. I kvantitativa undersökningen används resultaten av en enkät besvarad av 68 respondenter. Frågeformuläret var tillgängligt en vecka och är besvarad av konsolspelsägare. Undersökningen visade sig att majoriteten av konsumenterna prefererar den digitala versionen, men att det ändå finns en stor del konsumenter som är osäkra. Brister med digitala spelen, som att inte kunna låna ut spelen, låg internethastighet och begränsat minnesutrymme, är faktorer som tillsvidare ännu får konsumenten att tänka om sitt val och vända sig mot de fysiska.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste