Mikkelin Palloilijoiden seuraimago vuonna 2020 katsojien kokemana
Laatanaho, Toni (2020)
Laatanaho, Toni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää jalkapalloseura Mikkelin Palloilijoiden seuraimagoa edustusjoukkueen kotiotteluiden katsojien kokemana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin seurajohdon asettamat tavoitteet toteutuvat tämän kohderyhmän keskuudessa. Samalla myös selvitettiin syitä ja tekijöitä, jotka saavat katsojat saapumaan Mikkelin Palloilijoiden kotiotteluihin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työhön ja tutkimukseen liittyviä käsitteitä laajan lähdemateriaalin kautta. Teoriaosiossa käsitellään brändiä ja imagoa yleisesti käsitteinä, niiden muodostumista, rakentumista ja tutkimista sekä niiden merkitystä urheilussa. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään urheilumarkkinointia, -kuluttajia ja-tapahtumia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin katsojakyselynä viidessä Mikkelin Palloilijoiden kotiottelussa jalkapallon Ykkösen sarjakaudella 2020. Koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ja poikkeusjärjestelyt vaikuttivat osaltaan tutkimuksen suorittamiseen. Vastaajia kyselyyn saatiin yhtensä 60.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että seuran tavoiteimago toteutuu pääasiassa melko hyvin. Varsinkin yhteisöllisyyttä vastaajat kokevat vahvasti. Joillakin osa-alueilla kehitettävää kuitenkin löytyy. Tärkeimmiksi motiiveiksi otteluihin saapumiselle selviävät sosiaaliset tekijät.
Tutkimusta ja sen tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää hyödyksi seuran markkinoinnin, myynnin ja ottelutapahtumien kehittämisessä. Toistamalla tutkimuksen uudelleen myöhempinä vuosina voidaan selvittää esimerkiksi sarjatason vaihtumisen ja menestyksen vaikutusta seuraimagon muovautumiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään työhön ja tutkimukseen liittyviä käsitteitä laajan lähdemateriaalin kautta. Teoriaosiossa käsitellään brändiä ja imagoa yleisesti käsitteinä, niiden muodostumista, rakentumista ja tutkimista sekä niiden merkitystä urheilussa. Lisäksi teoriaosiossa käsitellään urheilumarkkinointia, -kuluttajia ja-tapahtumia.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin katsojakyselynä viidessä Mikkelin Palloilijoiden kotiottelussa jalkapallon Ykkösen sarjakaudella 2020. Koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ja poikkeusjärjestelyt vaikuttivat osaltaan tutkimuksen suorittamiseen. Vastaajia kyselyyn saatiin yhtensä 60.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että seuran tavoiteimago toteutuu pääasiassa melko hyvin. Varsinkin yhteisöllisyyttä vastaajat kokevat vahvasti. Joillakin osa-alueilla kehitettävää kuitenkin löytyy. Tärkeimmiksi motiiveiksi otteluihin saapumiselle selviävät sosiaaliset tekijät.
Tutkimusta ja sen tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää hyödyksi seuran markkinoinnin, myynnin ja ottelutapahtumien kehittämisessä. Toistamalla tutkimuksen uudelleen myöhempinä vuosina voidaan selvittää esimerkiksi sarjatason vaihtumisen ja menestyksen vaikutusta seuraimagon muovautumiseen.