Vanhuspalveluiden kotihoidon kehittäminen Porin perusturvassa : työntekijöiden työhyvinvoinnin ja työn kehittämisen näkökulmia
Weckström, Taina (2020)
Weckström, Taina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628580
Tiivistelmä
Kehittämistyössä selvitettiin Porin perusturvan vanhuspalveluiden kotihoidon työntekijöiden työhyvinvointiin ja kotihoidon kehittämiseen liittyviä asioita työntekijöiden näkökulmasta.
Vanhuspalveluissa tehtiin keväällä 2020 avoin kahden kysymyksen kysely kotihoidon työntekijöille. Vastaajien kokonaismäärä ensimmäiseen kysymykseen oli 142 ja toiseen 141. Aineiston perusteella kehittämistyön menetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällön analyysin menetelmiä hyödyntäen.
Asiat, jotka parantavat työhyvinvointia kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta koostuu seitsemästä alakategoriasta. Alakategoriat ovat joustava työvuorosuunnittelu, henkilöstöresurssit, työn organisointi, aineelliset resurssit, työyhteisötaidot, esimiestyö ja oman elämän hallinta.
Kotihoidon kehittämiskohteet työntekijöiden näkökulmasta koostuu neljästä alakategoriasta. Alakategoriat ovat henkilöstöresurssien kohdentaminen kotihoitoon, osaamisen vahvistaminen, kokonaisvaltainen hoitotyö ja kotihoidon tunnettavuuden parantaminen.
Kehittämistehtävää voi hyödyntää vanhuspalveluiden johdon, esimiesten ja työntekijöiden kesken käytävässä vuoropuhelussa, kun laaditaan seuraaville vuosille toimintasuunnitelmia kehittämiskohteineen.
Vanhuspalveluissa tehtiin keväällä 2020 avoin kahden kysymyksen kysely kotihoidon työntekijöille. Vastaajien kokonaismäärä ensimmäiseen kysymykseen oli 142 ja toiseen 141. Aineiston perusteella kehittämistyön menetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Aineiston analyysi toteutettiin sisällön analyysin menetelmiä hyödyntäen.
Asiat, jotka parantavat työhyvinvointia kotihoidon työntekijöiden näkökulmasta koostuu seitsemästä alakategoriasta. Alakategoriat ovat joustava työvuorosuunnittelu, henkilöstöresurssit, työn organisointi, aineelliset resurssit, työyhteisötaidot, esimiestyö ja oman elämän hallinta.
Kotihoidon kehittämiskohteet työntekijöiden näkökulmasta koostuu neljästä alakategoriasta. Alakategoriat ovat henkilöstöresurssien kohdentaminen kotihoitoon, osaamisen vahvistaminen, kokonaisvaltainen hoitotyö ja kotihoidon tunnettavuuden parantaminen.
Kehittämistehtävää voi hyödyntää vanhuspalveluiden johdon, esimiesten ja työntekijöiden kesken käytävässä vuoropuhelussa, kun laaditaan seuraaville vuosille toimintasuunnitelmia kehittämiskohteineen.