Kahvilan asiakaslähtöisyyden kehittäminen
Hosionaho, Saara (2020)
Hosionaho, Saara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli eri tutkimusmenetelmiä käyttäen selvittää, millaisia kahviloita Seinäjoella on, millaisia ominaisuuksia kahviloissa arvostetaan sekä millaista kahvilaa Seinäjoelle toivottaisiin. Työn toimeksiantajana on Pirjon Pakari Oy. Työn tarkoituksena oli tehdä tutkimustuloksista selkeä yhteenveto, jonka pohjalta Pirjon Pakari voi kehittää tulevaa kahvilaa asiakaslähtöisestä näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä havainnointitutkimusta, verkkosivustojen ja aiemman tutkimuksen analysointia sekä kyselytutkimusta. Havainnointitutkimus suoritettiin Seinäjoen Ideaparkin kahviloissa. Havainnoinnin kohteena olevat kahvilat rajattiin koskemaan Ideaparkin kahviloita, koska Pirjon Pakarin kahvila tulee sijaitsemaan lähellä Ideaparkkia, jolloin näiden kahviloiden voidaan katsoa olevan kilpailijoita. Havainnointitutkimuksen sekä verkkosivustojen ja aiemman tutkimuksen analysoinnin tarkoituksena oli saada tietoa Ideaparkin tämänhetkisten kahviloiden ominaisuuksista. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2020 ja se suoritettiin Webropol-verkkokyselynä, kohderyhmänä olivat Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijat ja otannan koko oli noin 5 200 opiskelijaa. Kyselyyn vastasi 78 ihmistä. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälaisia ominaisuuksia kahviloiden tiloissa, tunnelmassa, palvelussa ja tuotteissa arvostetaan, millaisessa kahvilassa halutaan asioida sekä millaista kahvilaa Seinäjoelle kaivataan.
Tutkimuksen mukaan Seinäjoen kahvilatarjontaan ollaan tyytyväisiä, mutta alueen kahviloilta toivottaisiin enemmän persoonallisuutta, erilaista konseptia sekä terveellisiä tuotteita.
Tutkimuksen mukaan kahvilakokemukseen eniten vaikuttavia tekijöitä olivat tuotteiden maku ja ulkonäkö sekä kotimaisuus, tilojen viihtyvyys ja siisteys, hyvä ja ammattitaitoinen palvelu sekä palvelun nopeus. Tutkimuksessa selvisi, että ihmiset haluaisivat asioida persoonallisessa kahvilassa, jossa on ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu, tuoreet, itsetehdyt tuotteet, laajat aukioloajat sekä rento ja rauhallinen tunnelma.
Tutkimus suoritettiin käyttämällä havainnointitutkimusta, verkkosivustojen ja aiemman tutkimuksen analysointia sekä kyselytutkimusta. Havainnointitutkimus suoritettiin Seinäjoen Ideaparkin kahviloissa. Havainnoinnin kohteena olevat kahvilat rajattiin koskemaan Ideaparkin kahviloita, koska Pirjon Pakarin kahvila tulee sijaitsemaan lähellä Ideaparkkia, jolloin näiden kahviloiden voidaan katsoa olevan kilpailijoita. Havainnointitutkimuksen sekä verkkosivustojen ja aiemman tutkimuksen analysoinnin tarkoituksena oli saada tietoa Ideaparkin tämänhetkisten kahviloiden ominaisuuksista. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa 2020 ja se suoritettiin Webropol-verkkokyselynä, kohderyhmänä olivat Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijat ja otannan koko oli noin 5 200 opiskelijaa. Kyselyyn vastasi 78 ihmistä. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa siitä, minkälaisia ominaisuuksia kahviloiden tiloissa, tunnelmassa, palvelussa ja tuotteissa arvostetaan, millaisessa kahvilassa halutaan asioida sekä millaista kahvilaa Seinäjoelle kaivataan.
Tutkimuksen mukaan Seinäjoen kahvilatarjontaan ollaan tyytyväisiä, mutta alueen kahviloilta toivottaisiin enemmän persoonallisuutta, erilaista konseptia sekä terveellisiä tuotteita.
Tutkimuksen mukaan kahvilakokemukseen eniten vaikuttavia tekijöitä olivat tuotteiden maku ja ulkonäkö sekä kotimaisuus, tilojen viihtyvyys ja siisteys, hyvä ja ammattitaitoinen palvelu sekä palvelun nopeus. Tutkimuksessa selvisi, että ihmiset haluaisivat asioida persoonallisessa kahvilassa, jossa on ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu, tuoreet, itsetehdyt tuotteet, laajat aukioloajat sekä rento ja rauhallinen tunnelma.