Työn merkityksellisyyden kokemus poikkeustilanteessa
Ahonen, Anu (2020)
Lataukset:
Ahonen, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628597
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Osuuskauppa Hämeenmaa, joka on Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella toimiva alueosuuskauppa. Osuuskauppa Hämeenmaa työllistää noin 2950 henkilöä, 21 kunnan alueella.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Covid-19 pandemia vaikutti Osuuskauppa Hämeenmaan marketkaupan työntekijöiden kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Aiheen taustalla on keväällä 2020 alkanut Covid-19 pandemia, joka vaikutti maailmanlaajuisesti koko yhteiskuntaan ja normaaliin arkeen. Tutkimuksessa Hämeenmaan työntekijöistä kohderyhmäksi valikoitui myyjät, sillä heidän työllään oli merkittävä rooli yhteiskunnan ruokahuollon turvaamisessa. Tutkimuksessa perehdytään siihen, mitä tarkoitetaan työntekijäkokemuksella, mistä työn merkityksellisyys syntyy ja miten sitä voidaan kehittää sekä miten Covid-19 pandemia vaikutti myyjien arkeen ja työn merkityksellisyyden kokemukseen. Tutkimuksessa nousee esiin merkityksellisyyden syntyvän muun muassa asiakaspalvelukokemuksista, muiden auttamisesta ja työssä onnistumisesta.
Covid-19 pandemian vaikutukset merkityksellisyyden kokemukseen vaihtelivat. Sen koettiin vaikuttavan esimerkiksi arvostuksen tunteeseen niin negatiivisesti kuin positiivisesti. Pandemian aikana merkityksellisyyttä työssä lisäsi avuksi oleminen uuden ja vaikean tilanteen aikana ja negatiivisia vaikutuksia toi esimerkiksi asiakkaiden käyttäytymisestä välittyvä ahdistus ja pelko.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Covid-19 pandemia vaikutti Osuuskauppa Hämeenmaan marketkaupan työntekijöiden kokemukseen työn merkityksellisyydestä. Aiheen taustalla on keväällä 2020 alkanut Covid-19 pandemia, joka vaikutti maailmanlaajuisesti koko yhteiskuntaan ja normaaliin arkeen. Tutkimuksessa Hämeenmaan työntekijöistä kohderyhmäksi valikoitui myyjät, sillä heidän työllään oli merkittävä rooli yhteiskunnan ruokahuollon turvaamisessa. Tutkimuksessa perehdytään siihen, mitä tarkoitetaan työntekijäkokemuksella, mistä työn merkityksellisyys syntyy ja miten sitä voidaan kehittää sekä miten Covid-19 pandemia vaikutti myyjien arkeen ja työn merkityksellisyyden kokemukseen. Tutkimuksessa nousee esiin merkityksellisyyden syntyvän muun muassa asiakaspalvelukokemuksista, muiden auttamisesta ja työssä onnistumisesta.
Covid-19 pandemian vaikutukset merkityksellisyyden kokemukseen vaihtelivat. Sen koettiin vaikuttavan esimerkiksi arvostuksen tunteeseen niin negatiivisesti kuin positiivisesti. Pandemian aikana merkityksellisyyttä työssä lisäsi avuksi oleminen uuden ja vaikean tilanteen aikana ja negatiivisia vaikutuksia toi esimerkiksi asiakkaiden käyttäytymisestä välittyvä ahdistus ja pelko.