Projekti COVID-19 keväällä : yhteisöllinen Pöytävarausjärjestelmä
Haapsamo, Henri (2020)
Haapsamo, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628615
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli kartoittaa prosessia, jonka pyrkimyksenä oli luoda liiketoiminnalle yhteisöllinen pöytävarausjärjestelmä. Työssä reflektoidaan tekijän kokemuksia prosessin aikana ja COVID 19-pandemian vaikutuksia projektiin. Lukijalle työ tarjoaa selkeän läpileikkauksen koko projektista.
Tuotteen julkaisu on vasta ensimmäinen vaihe ja tämän jälkeen alkaa ketterän kehityksen tavoilla tuotteen kehittäminen, sekä jatkuvasti kehittyvien toimintatapojen hiominen.
Pöytävarausjärjestelmän idea on syntynyt tarpeesta järjestää lautapelikahvilalle helposti hallittava pöytävaraustapa ja mahdollistaa yhteisöllinen pelailu. Järjestelmän uusia ominaisuuksia verrattuna olemassa oleviin kokonaisuuksiin ovat seuraavat:
1. Asiakas saa itse valita haluamansa pöydän pöytäkartasta.
2. Pöytään voi jättää paikan vapaaksi, jolloin mukaan voi liittyä kuka tahansa.
3. Järjestelmä on kevyt, varma ja rakennettu mobiililaitteille ensisijaisesti.
4. Käytetään helposti skaalautuvia tekniikoita ja muokkausmahdollisuudet ovat laajat.
Projektissa on ollut monia haasteita, mutta jokainen niistä on osaltaan kehittänyt ja ohjannut projektia eteenpäin. Tuotetta on kehitetty kolmella eri ohjelmistokokonaisuudella, joista viimeinen kokonaisuus tulee valmiiseen tuotteeseen. Julkaisukelpoista tuotetta ei ole opinnäytetyön kirjoittamishetkellä, mutta lähelle valmistumista on päästy. Projekti on onnistunut hyvin ja tarjonnut sekä tärkeän oppimiskokemuksen että uutta perspektiiviä siihen, miten tuote voidaan tehdä, ja mitä haasteita voidaan olettaa tulevan vastaan prosessin aikana.
Tuotteen julkaisu on vasta ensimmäinen vaihe ja tämän jälkeen alkaa ketterän kehityksen tavoilla tuotteen kehittäminen, sekä jatkuvasti kehittyvien toimintatapojen hiominen.
Pöytävarausjärjestelmän idea on syntynyt tarpeesta järjestää lautapelikahvilalle helposti hallittava pöytävaraustapa ja mahdollistaa yhteisöllinen pelailu. Järjestelmän uusia ominaisuuksia verrattuna olemassa oleviin kokonaisuuksiin ovat seuraavat:
1. Asiakas saa itse valita haluamansa pöydän pöytäkartasta.
2. Pöytään voi jättää paikan vapaaksi, jolloin mukaan voi liittyä kuka tahansa.
3. Järjestelmä on kevyt, varma ja rakennettu mobiililaitteille ensisijaisesti.
4. Käytetään helposti skaalautuvia tekniikoita ja muokkausmahdollisuudet ovat laajat.
Projektissa on ollut monia haasteita, mutta jokainen niistä on osaltaan kehittänyt ja ohjannut projektia eteenpäin. Tuotetta on kehitetty kolmella eri ohjelmistokokonaisuudella, joista viimeinen kokonaisuus tulee valmiiseen tuotteeseen. Julkaisukelpoista tuotetta ei ole opinnäytetyön kirjoittamishetkellä, mutta lähelle valmistumista on päästy. Projekti on onnistunut hyvin ja tarjonnut sekä tärkeän oppimiskokemuksen että uutta perspektiiviä siihen, miten tuote voidaan tehdä, ja mitä haasteita voidaan olettaa tulevan vastaan prosessin aikana.