Kokemuksia erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuden edistämistä : LfE-ilmoitusjärjestelmän prosessimalli
Syrjälä, Elina (2020)
Syrjälä, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628612
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyönä toteutettu kehittämisprojekti toteutettiin yhteistyössä työelämän kanssa. Kehittämisprojekti toteutettiin organisaatiossa, jossa erinomaisuudesta oppimisen Webropol®-pohjainen raportointijärjestelmä on käytössä osassa organisaation toimialueita. Kehittämisprojektin taustana on halu lisätä ymmärrystä uudenlaisesta potilasturvallisuuden hallinnan työkalusta, erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmästä.
Tämä kehittämisprojekti on kohdennettu Webropol®-pohjaisen erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmään pohjautuviin kokemuksiin sekä käyttöönottoon. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuskulttuuria sekä laadunhallintaa. Tavoitteena oli mallintaa erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmän prosessi ja kuvata kokemuksia erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuskulttuuria sekä hoitotyötä.
Kehittämisprojekti toteutui tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka aikana ymmärrystä erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuutta lisättiin kolmivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa ymmärrystä lisättiin systemoidulla kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella, joka loi tämän kehittämisprojektin teoreettisen viitekehyksen. Kehittämisprojektin toisessa vaiheessa toteutettiin kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus kohdeorganisaatiossa. Sen avulla kerättiin henkilöstön kokemuksia erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuskulttuuria sekä hoitotyötä. Kehittämisprojektin kolmannessa vaiheessa luotiin, kehittämisprojektin aikaisemmissa vaiheissa luotuun ymmärrykseen perustuen, erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmän prosessimalli.
Kehittämisprojektissa luotua kirjallisuuskatsausta, kokemuksia sekä prosessimallia voidaan hyödyntää kohdeorganisaation tarpeiden mukaisesti. Tässä kehittämisprojektissa luodussa ymmärryksessä keskeiseksi, erinomaisuudesta oppimisen käytössä osana potilasturvallisuutta, nousee sen tasapainotettu käyttö yhdessä muiden potilasturvallisuuden työkalujen kanssa. Henkilöstön ymmärrys menetelmän taustoista sekä sen konkreettisista hyödyistä hoitotyössä ovat tärkeitä. Kaikkiaan avoin, johdonmukainen ja säännöllinen potilasturvallisuudesta keskustelu tukee positiivista potilasturvallisuuskulttuuria organisaatiossa.
Tämä kehittämisprojekti on kohdennettu Webropol®-pohjaisen erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmään pohjautuviin kokemuksiin sekä käyttöönottoon. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuskulttuuria sekä laadunhallintaa. Tavoitteena oli mallintaa erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmän prosessi ja kuvata kokemuksia erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuskulttuuria sekä hoitotyötä.
Kehittämisprojekti toteutui tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka aikana ymmärrystä erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuutta lisättiin kolmivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa ymmärrystä lisättiin systemoidulla kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella, joka loi tämän kehittämisprojektin teoreettisen viitekehyksen. Kehittämisprojektin toisessa vaiheessa toteutettiin kehittämisprojektin tutkimuksellinen osuus kohdeorganisaatiossa. Sen avulla kerättiin henkilöstön kokemuksia erinomaisuudesta oppimisesta osana potilasturvallisuuskulttuuria sekä hoitotyötä. Kehittämisprojektin kolmannessa vaiheessa luotiin, kehittämisprojektin aikaisemmissa vaiheissa luotuun ymmärrykseen perustuen, erinomaisuudesta oppimisen ilmoitusjärjestelmän prosessimalli.
Kehittämisprojektissa luotua kirjallisuuskatsausta, kokemuksia sekä prosessimallia voidaan hyödyntää kohdeorganisaation tarpeiden mukaisesti. Tässä kehittämisprojektissa luodussa ymmärryksessä keskeiseksi, erinomaisuudesta oppimisen käytössä osana potilasturvallisuutta, nousee sen tasapainotettu käyttö yhdessä muiden potilasturvallisuuden työkalujen kanssa. Henkilöstön ymmärrys menetelmän taustoista sekä sen konkreettisista hyödyistä hoitotyössä ovat tärkeitä. Kaikkiaan avoin, johdonmukainen ja säännöllinen potilasturvallisuudesta keskustelu tukee positiivista potilasturvallisuuskulttuuria organisaatiossa.