Draivi-hankkeen vaikuttavuuden arviointi
Vainikkala, Tuuli (2011)
Vainikkala, Tuuli
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112815954
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos ja muut kestävän kehityksen haasteet vaativat uudenlaista osaamista erityisesti auto- ja kuljetusalalla tulevaisuudessa. Draivi-hankkeen tarkoitus oli edistää kestävää kehitystä kehittämällä alan koulu-tusta, oppimisympäristöjä sekä työelämävastaavuutta. Hankkeelle asetettiin tavoitteeksi myös yksittäisten oppimateriaalien tuottaminen opettajien työn helpottamiseksi. Mitä helpompaa kestävän kehityksen liittämisen osaksi alan opetusta on, sitä varmemmin näin tapahtuu.
Hankkeesta haluttiin tehdä normaalia laajempi vaikuttavuuden arviointi, jonka tekijäksi haluttiin joku hankkeen ulkopuolelta. Vaikuttavuuden arvioinnin tehtävä on selvittää, miten asetetut tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan ja miten hanke on muuten onnistunut vaikuttamaan yksilöihin, yhteisöihin tai alaan muuten.
Laajojen, pitkäaikaisten vaikutusten selvittäminen ennen hankkeen loppumista on hyvin haastavaa, mutta viitteitä onnistumisesta on kerätty monin keinoin. Koska hankkeen eri osissa on ollut mukana paljon erilaisia ryhmiä ja henkilöitä, vaikuttavuutta arvioitiin monelta eri näkökulmalta ja monella eri menetelmällä. Kyselyjä ja haastatteluja tehtiin useita erilaisia eri ryhmien kokemusten ja tarpeiden pohjalta. Työssä hyödynnettiin paljon alan osaamisesta ja osaamistarpeista sekä kestävän kehityksen toteutumisen tavoitteista tuotettua materiaalia ja vaikuttavuuden arviointia käsittelevää aineistoa.
Vaikuttavuuden arvioinnissa huomattiin, että hankkeella on ollut tavoitteidensa mukaista vaikutusta. Kaikkia hankkeen tuotoksia ei
vielä ennen hankkeen loppua saatu täysimittaisesti käyttöön. Kun kaikki ne pääsevät jatkuvaan käyttöön, hankkeen vaikuttavuus lisääntyy huomattavasti. Kaikki hankkeeseen osallistuneet tahot ovat tyytyväisiä saavutettuihin tuotoksiin ja tuloksiin. Nyt tuotoksista tiedottaminen on hyvin oleellista, jotta mahdollisimman moni alan oppilaitos, opettaja ja yritys ottaa ne käyttöön ja opetus kehittyy mahdollisimman laajasti.
Hankkeesta haluttiin tehdä normaalia laajempi vaikuttavuuden arviointi, jonka tekijäksi haluttiin joku hankkeen ulkopuolelta. Vaikuttavuuden arvioinnin tehtävä on selvittää, miten asetetut tavoitteet onnistuttiin saavuttamaan ja miten hanke on muuten onnistunut vaikuttamaan yksilöihin, yhteisöihin tai alaan muuten.
Laajojen, pitkäaikaisten vaikutusten selvittäminen ennen hankkeen loppumista on hyvin haastavaa, mutta viitteitä onnistumisesta on kerätty monin keinoin. Koska hankkeen eri osissa on ollut mukana paljon erilaisia ryhmiä ja henkilöitä, vaikuttavuutta arvioitiin monelta eri näkökulmalta ja monella eri menetelmällä. Kyselyjä ja haastatteluja tehtiin useita erilaisia eri ryhmien kokemusten ja tarpeiden pohjalta. Työssä hyödynnettiin paljon alan osaamisesta ja osaamistarpeista sekä kestävän kehityksen toteutumisen tavoitteista tuotettua materiaalia ja vaikuttavuuden arviointia käsittelevää aineistoa.
Vaikuttavuuden arvioinnissa huomattiin, että hankkeella on ollut tavoitteidensa mukaista vaikutusta. Kaikkia hankkeen tuotoksia ei
vielä ennen hankkeen loppua saatu täysimittaisesti käyttöön. Kun kaikki ne pääsevät jatkuvaan käyttöön, hankkeen vaikuttavuus lisääntyy huomattavasti. Kaikki hankkeeseen osallistuneet tahot ovat tyytyväisiä saavutettuihin tuotoksiin ja tuloksiin. Nyt tuotoksista tiedottaminen on hyvin oleellista, jotta mahdollisimman moni alan oppilaitos, opettaja ja yritys ottaa ne käyttöön ja opetus kehittyy mahdollisimman laajasti.