Marknadsföringskanaler i mikroföretag : Effektiva marknadsföringskanaler med låga kostnader
Lindberg, Joanna (2020)
Lindberg, Joanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628599
Tiivistelmä
Mikroyrityksellä ei todennäköisesti ole yhtä suurta markkinointibudjettia kuin suuremmalla yrityksellä. Siksi voi olla vaikeaa markkinoida ja luoda näkyvyyttä kaikkien suurempien yritysten keskuudessa, joilla on mahdollisuus käyttää enemmän rahaa markkinointiin. Tämä tarkoittaa, että usein suuret ja varakkaat yritykset kuuluvat ja näkyvät parhaiten. Kuinka mikroyritys voi luoda näkyvyyttä suurempien yritysten keskuudessa?
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, kuinka mikroyrittäjä voi markkinoida yritystään alhaisilla markkinointikustannuksilla tehokaasti. Tämä opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teoreettinen osa käsittelee teoriaa mikroyrittäjyydestä Suomessa, asiakasmatkan eri osista, markkinointiprosessin eri vaiheista ja mikroyritysten markkinointikanavista. Empiirinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa suoritettiin puolirakenteisia haastatteluita kolmen eri mikroyrittäjän kanssa. Empiirisen osan tarkoituksena oli selvittää, miltä mikroyrittäjän arki näyttää tänä päivänäja mitä markkinointikanavia pidetään haastatteluun vastanneiden mukaan tehokkaimpina.
Tärkeä tulos tässä tutkimuksessa on, että mikroyritystä voi markkinoida tehokkaasti luomalla aktiivisesti näkyvyyttä, luomalla jatkuvasti uusia verkostoja ja olemalla näkyvä sosiaalisessa mediassa. Varsinkin mikroyrittäjänä on tärkeää olla avoin ja halukas tekemään yhteistyötä muiden kanssa.
Tämän työn tarkoituksena on selvittää, kuinka mikroyrittäjä voi markkinoida yritystään alhaisilla markkinointikustannuksilla tehokaasti. Tämä opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teoreettinen osa käsittelee teoriaa mikroyrittäjyydestä Suomessa, asiakasmatkan eri osista, markkinointiprosessin eri vaiheista ja mikroyritysten markkinointikanavista. Empiirinen osa koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jossa suoritettiin puolirakenteisia haastatteluita kolmen eri mikroyrittäjän kanssa. Empiirisen osan tarkoituksena oli selvittää, miltä mikroyrittäjän arki näyttää tänä päivänäja mitä markkinointikanavia pidetään haastatteluun vastanneiden mukaan tehokkaimpina.
Tärkeä tulos tässä tutkimuksessa on, että mikroyritystä voi markkinoida tehokkaasti luomalla aktiivisesti näkyvyyttä, luomalla jatkuvasti uusia verkostoja ja olemalla näkyvä sosiaalisessa mediassa. Varsinkin mikroyrittäjänä on tärkeää olla avoin ja halukas tekemään yhteistyötä muiden kanssa.